Sponzen Ridder

dit is steeds meer een blog, dan wel een homepage

maandag, juni 18, 2007

Examens

... ze vallen zwaar dit jaar. De tijd staat altijd stil tijdens de examens.

Het is een langlopende tendens dat studenten minder en minder in kostuum examen komen afleggen. Ikzelf draag geen kostuum bij het ondervragen, dus in principe mag ik er niks van zeggen. Maar een schoon pak vind ik toch wel een plus, zeker in de hogere jaren.

Vorige week nog - het was warm, ok - een student in korte broek. Het haar op de benen langzaam wiegend in de zomerwind. Dat vond ik erover.

Bij meisjesstudenten zal ik mij eeuwig blijven afvragen of zij nu echt af en toe proberen om hun vrouwelijke charmes mee te brengen naar het examen, of dat ze niet beseffen dat men bij een mondeling examen al eens dichter bij elkaar zit dan op een andere gelegenheid.

Ofwel ben ik naïef, ofwel zij.


21 Comments:

At 2:20 p.m., Anonymous Anoniem said...

Ik heb bijna al mijn examens in short gedaan deze maand :|

 
At 2:33 p.m., Blogger Sponzen ridder said...

Maar jij hebt vermoedelijk mooie benen!

 
At 3:04 p.m., Anonymous Anoniem said...

Ik maak er een erezaak van om kousen én een lange broek aan te hebben tijdens een examen eventueel aangevuld met iets dat een net hemd benaderd.

Ook scheer ik mezelf als de docent in kwestie geschoren is, vrouwelijke docenten krijgen dus steeds een geschoren student.

 
At 3:15 p.m., Anonymous Anoniem said...

Ik zou er (tot zeven jaar geleden) niet van gedróómd hebben om naar een mondeling examen te gaan zonder kostuum en das... Ah well, sic transit gloria mundi, zouden ze bij Asterix zeggen.

 
At 3:26 p.m., Blogger Sed said...

Ik vindt het juist makkelijk om een kostuum te dragen tijdens een examen, dat is al een ding minder om je zorgen om te maken. Over je kleding zal de docent (volgens mij althans) zeker al niet vallen dan. En je moet dus niet nadenken bij wat je gaat aandoen op het examen :)

 
At 3:58 p.m., Anonymous Anoniem said...

Ik heb eerder benen zoals ge beschreef, heel behaard en wuivend in de wind :)

Ik scheer mij ook nooit helemaal, altijd met een tondeuse, ik ben mij nog maar enkele keren gladgeschoren, ik vind dat niet mooi.

 
At 4:15 p.m., Anonymous Anoniem said...

Ik ben nooit in kostuum naar een examen gegaan.
Wel in propere lange broek en hemd met lange mouwen (behalve een maal dat ik dat van pure zenuwen vergeten was en in een witte t-shirt toekwam, ik heb me toen dadelijk verontschuldigd).

Korte broek vind ik er wel over eigenlijk, je moet toch een zeker vorm van respect blijven tonen tov de docent tegenover je, en dat doe je niet in vrijetijdskledij.

 
At 4:45 p.m., Blogger Sponzen ridder said...

Ik was een van die olijkerds die de concepten "feest" en "examen" wat verwarde en in het kostuum-van-bij-mijn-broer-zijn-trouw examenwaarts toog :-)

Het voordeel van een kostuum is idd. dat je dan niet moet nadenken.

 
At 10:04 a.m., Anonymous Anoniem said...

Altijd in kostuum naar examens gegaan. Niet dat mij dat op Denayer voordelen gaf, maar is altijd beetje vorm van respect denk ik. Voor de prof zowel als voor jezelf.

Per slot van rekening ben je bezig met je toekomst, heb je keihard zitten blokken voor die ene dag. Dan wil je er toch wel goed uitzien, niet?

 
At 12:34 p.m., Blogger yab said...

Ik heb nog nooit een kostuum aangedaan naar een examen, maar ik ben dan ook een meisje. Verder heb ik zowat alles aangehad wat je maar kan bedenken: van een lange broek, over micromini, tot een lange jurk en een diepe decolleté. Eén constante was er wel: je moet gewoon de stof goed kennen en dan doet het er niet toe wat je aan hebt.

 
At 6:34 p.m., Anonymous Anoniem said...

De meest wijze woorden komen wederom van de schone en kortgerokte dame in ons commentaargezelschap.

@Steven: ik snap niet waarom iemand in een pak meer respect zou tonen dan iemand die zonder pak netjes gekleed gaat.

 
At 2:44 a.m., Anonymous Anoniem said...

Ik heb steeds pertinent geweigerd een kostuum te dragen voor een examen.
Met respect heeft dat mijns inziens niets te maken. Respect moet dan maar verbaal tot uiting komen. Zelfs een korte broek moet kunnen; het gaat om de leerstof, niet om wie ze brengt...

 
At 11:34 a.m., Blogger Sponzen ridder said...

@vinz: niet helemaal akkoord. Ik denk niet dat er mensen u in voetbal tenue zullen buizen, als je examen goed is. Maar in de grijze zone werken toch een aantal non-verbale prikkels mee: een ordelijk geschrift, een heldere bladspiegel, ...

Een student die in zijn examen een grote drive toont om te slagen, die echt uitstraalt dat hij/zij ervoor *wilt* gaan, die zijn (desnoods beperkte) kennis zoveel mogelijk uitperst om het goed te doen, zo een student heeft volgens mij toch een grotere slaagkans dan eentje die ongeïnteresseerd zit te stinken, met papieren waar het klad van het net niet te onderscheiden is, ... ?

 
At 2:28 p.m., Anonymous Anoniem said...

Is het not done om op een examen de docent erop te wijzen dat hij/zij zelf er onordelijk bijzit, zijn/haar handschrift zelden leesbaar is en het zeer moeilijk was om de logica en structuur in zijn/haar cursus te vinden ?

Het mes snijdt langs twee kanten hé, vooral dat laatste durven docenten wel eens vergeten als ze beginnen met opmerkingen te maken op de zogenaamde afwezigheid van structuur bij de student...

Gelukkig zijn mijn examen altijd gestructureerd en ordelijk zodat ik zelden moet beginnen over het falen van de docent(e) zelf :D

 
At 3:51 p.m., Blogger Sed said...

Oeps , Tja over dat geschrift valt natuurlijk veel te zeggen. Maar ik heb het spijtige genoegen door onze lievenheer van zo een verschrikkelijke hanenpoten voorzien te zijn dat indien ik echt mooi zou schrijven, ik steevast over tijd zou gaan. Ik schrijf ook meestal zoveel mogelijk op ,omdat ik ervan uitga dat hoe meer je opschrijft hoe meer het lijkt dat je er van kent. Maar daardoor schrijf ik nogal redelijk ondoordacht op en vooral niet echt gestructureerd , omdat ik toch nog maar dat ene ding of dat andere ding erbij wil schrijven omdat het mij misschien kan helpen. Misschien is schriftherkenning een oplossing? Zo op een tablet pc en dan omzetten maar, maar die tijd is nog wel redelijk veraf waarschijnlijk...

 
At 1:21 p.m., Blogger Sponzen ridder said...

@tré cime: helaas, een examen is geen situatie die sociaal symmetrisch is. Het is een beetje als aan een agent die een boete uitschrijft voor het rijden zonder gordel, zeggen dat hij zelf geen gordel droeg :-)

 
At 7:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Zelf vind ik het ook niet echt kunnen om examen af te komen leggen in korte broek. Je gaat tenslotte toch ook niet solliciteren in een korte broek!

Zelf ben ik wel niet echt een voorstander van het kostuum bij een examen. Ik zal eerder aandacht besteden aan een verzorgd voorkomen dmv een hemd.

Wanneer je natuurlijk in je laatste examenperiode zit of naar een proclamatie moet komen tijdens je laatste jaar is volgens mij dan weer een kostuum geen overbodige luxe.

 
At 12:48 p.m., Anonymous Anoniem said...

Mondeling examen doe je in kostuum, met das en opgeblonken schoenen. Daarmee toon je meteen twee dingen aan. Eerst en vooral het respect dat je hebt voor de prof. Ten tweede wordt er beter geluisterd naar iemand in een strak maatpak: je hebt iets te vertellen als je in kostuum komt. Da's onderbewust, maar het is echt wel zo. Ik vind het trouwens erg leuk, een soort ritueel om voor het examen de das te knopen enzo.

 
At 4:54 p.m., Anonymous Anoniem said...

de vraag is: welke meerwaarde geef ik aan de zin van mijn leven door al dan niet in kostuum naar een examen te komen?

als je hierop kunt antwoorden, zijn de dilemma's voor examenkleding ook opgelost.

 
At 4:58 p.m., Anonymous Anoniem said...

ik heb een beter idee:
ik doe een kostuum aan, als jij een harnas aan doet, deal ?

 
At 3:06 p.m., Blogger Sponzen ridder said...

Te laat.

Het zal voor 2de zit zijn.

 

Een reactie posten

<< Home