Sponzen Ridder

dit is steeds meer een blog, dan wel een homepage

woensdag, juni 06, 2007

Verkiezingsuitslag

Madamme Soleil aan de slag.

Volgende zondag gaat u kiezen, en omdat sommigen onder u moeten studeren, geven we hier alvast de uitslag.

Groen!
De groenen komen terug, maar ze zullen wat last hebben van hun goede peilingen. Daardoor eindigen ze op 7.5%.

SP.A
De SP.A gaat veel serieuzere klappen krijgen dan ze beseffen. Voor een deel omdat ze afwezig waren in de campagne (het duel Verhofstadt-Leterme, weet u wel), voor een ander deel omdat groen een procent of 3 terugneemt en dan nog de migrantenstemmen die Patrick Janssens vorig jaar nog recupereerde. Ik gok op 19%.

OpenVLD
Wie het onderwijs heeft, heeft de toekomst. In ons onderwijs is langzaam maar zeker de katholieke poot aan het verdwijnen, terwijl de overtuiging in de vrije markt overal aanwezig is. Elk jaar evolueren we een beetje meer in Angelsaktische richting, waarin de VLD zich het beste voelt. Daarom zullen ze veel minder verliezen dan ze denken. Ik durf zelfs te gokken op 19%. Waarna ze zich zondag gaan bedrinken.

CD&V
Om de redenen hierboven gaat CD&V minder stemmen terugnemen. Het wordt 28%. Genoeg om blij te zijn, maar het blijft moeilijk.

Vlaams Belang
Het Belang verliest een reeks stemmen aan de VLD, van blauwe kiezers die schrik hebben voor en te grote liberale afstraffing. 23,5%

Lijst Dedecker & andere
LDD haalt meer dan verwacht, maar de kiesdrempel is (nog) te hoog. Misschien in een enkele provincie? Wiskundig gesproken moeten ze op 3% eindigen (om de som 100 te krijgen).


Samengevat: de verrassing van de avond is misschien dat SPA meer verliest dan gedacht, CD&V minder wint dan gedacht, Groen! net wat minder euforisch wordt en OpenVLD relatief gespaard wordt.

Benieuwd hoeveel kilometer ik ernaast zal zitten.


3 Comments:

At 12:12 a.m., Anonymous Anoniem said...

Bedankt, want ik heb zondag echt geen tijd om al de uitslagen te volgen, ik heb maandag een zwaar examen.

Maar euh, LDD de kiesdrempel niet halen? Ik heb de indruk dat de OpenVLD een pak volk aan LDD gaat verliezen, en het VB van hetzelfde. Misschien hoop ik het gewoon. Een nieuwe, frisse wind is welkom (maar als hij over snelheidbeperkingen begint te zagen zou ik hem lappen willen geven).

 
At 12:32 a.m., Blogger Sponzen ridder said...

Fris? Hm.

Ik geloof wel dat er rechts van de VLD een gat zit in de kiesmarkt, maar of het zo snel zal gaan, dat zou me verbazen.

 
At 1:19 p.m., Anonymous Anoniem said...

Zit in die peiling van LDD ook al het prachtige lobbywerk van ene JMD in het Kortrijkse parket en de daarbij horende huiszoekingen bij wielrenners ?

Zo'n dingen doet toch zwevende kiezers een sprongetje maken niet ?

 

Een reactie posten

<< Home