Sponzen Ridder

dit is steeds meer een blog, dan wel een homepage

maandag, juni 11, 2007

Mme Soleil zoekt job

U las de voorspelling: Samengevat: de verrassing van de avond is misschien dat SPA meer verliest dan gedacht, CD&V minder wint dan gedacht, Groen! net wat minder euforisch wordt en OpenVLD relatief gespaard wordt.

Twee zaken heb ik gemist, twee dingen geleerd.

Geleerd:
* als Mme Soleil moet je je bronnen beter raadplegen; ik dacht - los uit het hoofd - dat het VB rond 23% hing en daar ging blijven, dat blijkt nu 3% te hoog.
* je moet durven doorrekenen, als je voorspelt. Die 3% van het VB had me bij 6% voor LDD moeten brengen, en dat had ik vervolgens moeten durven vasthouden.

Gemist:
Het feit dat CD&V door de campagne niet in ademnood ging geraken, heeft mij verbaasd.
Het succes van LDD die zelfs groter is dan de groenen! De voortekenen waren er, nochtans, achteraf bekeken. Jammer, het groene gedachtengoed verdient beter.

Verbaasd:
De manier waarop nogal wat bloggers - verstandige mensen, nochtans - Leterme afschilderen als een rechtse populist. Het eendimensionale schrikbeeld dat ze ervan ingelepeld kregen, de Slangen-communicatiestrategie, heeft wat dat betreft gewerkt. Maar vooral op de eigen achterban. Laat het een les wezen.

En aan iedereen die te hard weent of lacht: na elke verkiezing schuilt een volgende verkiezing, waarop alle clichés weer van toepassing zullen zijn. Wie daar niet tegen kan, moet er niet aan beginnen.