Sponzen Ridder

dit is steeds meer een blog, dan wel een homepage

maandag, mei 14, 2007

Ruis

Digitale fotoruis is niet leuk. Analoge is misschien arty, maar digitaal. Pfft.

Maakte ik onderstaande foto van een - wat mij betreft - eerder humoristisch tafereeltje in het park. Blijkt dat het toch wel last heeft van ruis en onscherpte. Beide veroorzaakt door een gebrek aan licht, en elkaars tegenpool.
Zwerfvuil
Ik heb een poging gedaan om het hele zootje digitaal te verbeteren, maar dat valt toch niet mee. Wat mij het beste leek, was om het beeld selectief digitaal te kuisen en verscherpen. Maar met informatie is het als met kippen in een hok, als het er niet in zit dan krijg je het er ook niet uit.
Selectief verscherpt.
Photoshopgoeroes mogen altijd iets laten weten.


4 Comments:

At 2:41 p.m., Anonymous Anoniem said...

Mijn (ongeoefend) oog ziet bijna geen verschil

 
At 2:54 p.m., Anonymous Anoniem said...

'Neatimage' is een gratis te gebruik stuk software (demoversie met beperktere, maar voldoende, opties) dat zeer goed is in het wegwerken van ruis op digitale foto's : http://www.neatimage.com/
Ik heb er al zeer goede resultaten mee gehaald.

 
At 10:36 p.m., Anonymous Anoniem said...

Noiseninja, die naam schiet mij te binnen. Als ik mij niet vergis ne plugin voor photoshop. Niet?

 
At 10:48 p.m., Blogger Sponzen ridder said...

Is noiseninja niet vooral voor iso-ruis?

 

Een reactie posten

<< Home