Sponzen Ridder

dit is steeds meer een blog, dan wel een homepage

donderdag, augustus 17, 2006

Anna van IKEA

Dat ze bij IKEA niet van gisteren zijn, dat is algemeen geweten. Ondanks hun dominante marktpositie slagen ze er toch in om dicht bij hun doelgroep te blijven én regelmatig te vernieuwen.

Zo experimenteren ze nu met die leef-nu toestand inclusief blog en tips van gebruikers (Web 1.5 schat ik).

Op hun homepagina staat er ook een vrouwelijke webbot aan wie je alle mogelijke vragen kan stellen. Anna, heet ze. Nu is er geen mens die ernstige vragen stelt aan zulke robot, laat staan vragen over IKEA producten. En dat hebben ze goed begrepen, die Zweden.
Want op de vragen die ik écht wil stellen, kent ze redelijke antwoorden - de ware kunst is natuurlijk om de vraag te herkennen.
Wanneer je iets vraagt over een product zelf, dan valt het wat tegen. Het gaat niet zo heel veel verder dan eerder stereotiep zoeken op sleuteltermen in je vraag. Ik heb er een zestal verzameld (ze antwoordt overigens vaak, maar niet altijd hetzelfde) in de bijgevoegde prentjes. Let op de gelaatsuitdrukkingen. Misschien zit er wel ergens een easter egg in?

Ach, het is natuurlijk geen Eliza, (waarvan je mij altijd de originele code eens mag doorsturen als het past).

[update: hoeveel is 3*3?, lukt ook. ]