Sponzen Ridder

dit is steeds meer een blog, dan wel een homepage

zaterdag, november 01, 2008

Leve de desktops

Tegenwoordig koopt iedereen laptops. De meeste van die laptops verlaten de tafel waarop ze staan zelden, bijvoorbeeld omdat ze een kilo of 20 wegen en een scherm hebben dat groter is dan onze vorige televisie. Sterke dijen die dat kunnen torsen.

Een mens is beter af met een desktop. Vorige week ging de voeding van mijn werklapcomputer stuk. Vandaag kan ik zelfs niet meer aan mijn bestanden. Een extra argument.


3 Comments:

At 5:52 a.m., Anonymous Anoniem said...

Toch een paar kanttekeningen? Laptop is meestal stiller, is veel compacter, gemakkelijker weg te bergen en wordt tegenwoordig zeer compleet uitgerust (eventueel met geïntegreerd numeriek toetsenbord en webcam). Ook de kwaliteit van ingebouwde speakers gaat er sterk op vooruit. Nog een punt is de povere synchronisatie-tools van windows om 2 pc's deftig te synchroniseren? (ja, we kennen allemaal unix-distributies, is het punt niet.) Ook worden er steeds zuinigere cpu's én gpu's gebakken voor die notebook-markt.. De prijsdaling voor LCD's en plasma-schermen is trouwens ook een redelijk rechtstreeks gevolg? Behalve dan de kostprijs en levensduur (en de hype rond 'mobiel internetten') zie ik vooral voordelen?

 
At 6:54 p.m., Anonymous Anoniem said...

Het is ergens te vergelijken met de hype om met SUV's in de stad te gaan rondcrossen. Het kan, maar het is er niet voor bedoeld.

Ikzelf heb niks te compenseren en huppel met mijn 14" hp vrolijk overal naartoe :-)
Het is een kwestie van keuzes maken, maar voor de nomadische student gaat draagbaarheid nog steeds voor beeld- en geluidskwaliteit.

 
At 7:11 p.m., Blogger Xolosquintle Thorvard Ragnvald said...

Laptops lijken me eerder een hype dan een noodzaak in veel gevallen.
Het kan natuurlijk een heel handig hebbeding zijn, als je het echt nodig hebt voor je werk, en vooral dan omwille van de mobiliteit.

Maar langs de andere kant, een desktop lijkt me een veel betere keuze, aangezien deze veel meer toestaat qua uitbreiding. Ook hebben deze het voordeel dat bij een defect niet heel het systeem weggesmeten dient te worden.

Als je het mij vraagt, heeft laptops kopen enkel zin als je het echt nodig hebt en next business day on site neemt. Indien defect, krijg je een volledig nieuw moederbord.

Ik sluit me dus deels aan bij SR's visie.

 

Een reactie posten

<< Home