Sponzen Ridder

dit is steeds meer een blog, dan wel een homepage

dinsdag, juli 03, 2007

Klaroengeschal.

Droefnis ten huize Sponzen Ridder: na 15 jaar geeft de TV (toen al 2de hands) er de brui aan.

Hoezo droefnis? Is gejuich niet eerder op zijn plaats?! Kapot elektronisch speelgoed! Folders kijken! Nieuw kopen! Blinkende apparaten besnuffelen! Nieuw kopen!

Helaas.

Technologie gaat meestal vooruit in stapjes, soms met sprongen. En in televisieland zitten we in een soort interbellum: het is te vroeg voor een High Definition tv en te laat voor een analoge. De industrie heeft daarom als oplossing een soort tussenformaat bedacht: je kan een tv kopen die "HD ready" is. Meestal heeft die 1366x768 pixels, terwijl de echte "Full HD" twee megapixels heeft (1920x1080). De laatste kost het dubbele van de eerste, maar dat hebben we er hier niet voor over. Te meer daar het nog minstens twee jaar zal duren voor er hier een HD tv signaal binnen zal rollen.

Schitterend hoeveel moeite zo een digitaal apparaat moet doen om een analoog signaal er een beetje acceptabel te doen uitzien.

Maar de oude televisie was zo versleten dat we dan maar een nieuwe gehaald hebben. Ineens weer ondertitels kunnen lezen, ik heb prompt mijn afspraak met de oogarts afgezegd - ondertussen was ik ervan overtuigd dat ik een nieuwe bril nodig heb. Vervolgens twee dagen aan een stuk willekeurige prentjes bekeken, als een konijn naar een lichtbak. Kleur. Scherp. Benieuwd of hij het 15 jaar zal uitzingen.

(note: een Playstation 3 genereert zijn spelletjes in Full HD en dat ziet er erg goed uit; superieur speelgoed, min noch meer)


3 Comments:

At 11:59 a.m., Anonymous Anoniem said...

inderdaad, veel mensen denken dat ze televisie kijken in high defenition (sommige scheppen er zelf mee op).
tevergeefs moet ik hun elke keer opnieuw uitleggen dat het signaal dat doorkomt amper dvd-kwaliteit (in het BESTE geval) waard is, en dat het gewoon het toestel is dat HD aankan...
ach ja, die uitleg is hopelijk binnen enkele jaren niet meer nodig.
want volgens telenet kijken we binnekort allemaal digitaal!
de vraag is nu: wanneer kijken we digitaal in hoge definitie? wat is anders de point van digitale televisie?

ps: de ps3 is inderdaad een knap staaltje technologie, maar HD gaming is al langer uit dan vandaag (pc games die op een resolutie van 1920 x 1200 draaien bijvoorbeeld - ja, de breedbeeld resolutie voor pc schermen is 16:10 en niet 16:9 vooraleer iemand mij wil verbeteren ;-))

 
At 8:20 p.m., Blogger Sponzen ridder said...

Ik wist wel dat ik je niet mocht uitdagen voor een of ander hack-and-slash game.

Dat van die 16:10 klopt. Het was efkes zoeken naar een 1920x1200 pc scherm.

 
At 1:50 p.m., Anonymous Anoniem said...

Ja, nu weet ik het niet goed, maar vroeger stelde alleen DELL (met 2 l'en) deze schermen ter beschikking.
Meeste schermen (ik spreek nu over die dikke vette 22-inch monsters) beschikken maximaal over een resolutie van 1680 x 1050 pixels...
Ben ik toch content met mijn arm 17-inch gedoe met maar liefst 2 megapixels :-)

 

Een reactie posten

<< Home