Sponzen Ridder

dit is steeds meer een blog, dan wel een homepage

woensdag, maart 23, 2016

Stupiditeit

Na zo'n aanslagen zie je nogal wat mensen de impliciete vraag stellen: wat kan ik doen?  Sympathie betuigen, bloed geven, onderdak aanbieden, ... ?

Zelf ben ik nogal optimistisch: ik help mee om studenten te onderwijzen, kritische zin bij te brengen, en sta in die zin in de frontlinie strijd tegen domheid.  Stupiditeit lijkt me de hoofdoorzaak in de zelfmoordaanslagen van gisteren.

Op die manier dragen we op lange termijn bij aan de strijd tegen de terreur.  Bescheiden en onbescheiden tegelijk.

Niet dat onze studenten persé dommer zijn dan wijzelf, maar toch zie ik soms al mijn collega's als een cel(*) van jihadstrijders in die heilige oorlog tegen de domheid.  Het harnas glanzend in de middagzon, banieren wapperend in de wind.


Ik hoorde gisteren Rik Torfs bij npo2 een gelijkaardig standpunt verdedigen: dat domheid en religie weinig met elkaar te maken hebben, dat ze in zekere zin zelfs loodrecht staan op elkaar.  Zonder een bepaalde religie te noemen. Dat vond ik wel sterk, al konden de Nederlanders zijn ironische manier van spreken niet altijd goed volgen.

(*) grapjes over slapende cellen mag je zelf maken