Sponzen Ridder

dit is steeds meer een blog, dan wel een homepage

dinsdag, februari 08, 2011

Tablet (deel 2)

Kijk toch, hoe schoon!
Maar kan je er ook iets mee doen?

Wat hij heeft:
  • een 7 inch schermpje, 800x480 pixels groot: mooi, helder en capacitief (dus minder reflecties).  De beperkte resolutie stoort mij niet, maar maakt een mobiele browser wel nodig; Ik ben blij dat hij klein is, omdat ik hem overal meesleep. Als tablet-voor-op-de-keukentafel zou ik wel voor minstens 10 inch gaan.
    Net zoals je een netbook koopt voor onderweg, maar een laptop voor thuis (mits infinite resources).
  • een appstore: dat is even wennen. Bij een computer/console ben je gewoon dat het besturingssysteem bepaalt welke software je kan draaien. Maar bij een tablet is dat de producent van je hardware. Archos heeft Appslib, wat iets anders in dan de Market van Google, of die van Samsung...
  • android (2.2 Froyo): Android is een zeer open systeem, tot op zekere hoogte te vergelijken met Open Source initiatieven. Groot voordeel hiervan is: flexibiliteit. Zo download je een eenvoudige applicatie (gapps4archos) van het web en op vijf minuten heb je toch Google Market (Acrobat! Maps! ...). Anderzijds zit je ook met het nadeel dat Open programma's toch wat minder gebruiksvriendelijk zijn. Crashen doet hij niet vaak, vastlopen iets vaker.
  • multi touch: toch met 2 vingers. Voor mij blijft dat een gimmick (dat je 99% van de tijd gebruikt enkel om te zoomen, zoveel roterende applicaties zijn er niet) die even goed door andere gestures vervangen kan worden. Of een zoom-knopje. Cool, dat wel.
  • accelerometer: leuk voor spelletjes
  • bluetooth, wifi, usb, hdmi out... : een telefoon in de kamer hiernaast biedt zich naadloos aan als modem. Technologie met een waaw-gevoel. Het netwerk op school is sneller geconfigureerd omdat de software uit zichzelf de security settings (bv. WPA2 enterprise) ontdekt.  Sinds Goya mij aan dropbox heeft verkocht, ben ik vaak zelfs te lui om het usb kabeltje te zoeken. 
  • batterij: moeiteloos, een dag in gewoon gebruik. Video zal vermoedelijk meer energie verbruiken.

Wat hij niet heeft (en ik niet mis):
  • een 10 inch scherm, 1024x600 of meer: vermoedelijk worden quasi alle 10 inch touch screen schermen door Apple opgekocht, maar dat is enkel een kwestie van tijd. Voor de 50 euro moet je het niet laten.
  • Flash:  Archos heeft Flash 10 nog niet geaccrediteerd, en gelijk hebben ze. Flash reclame slurpt achter je rug je batterij leeg. Flash filmpjes kreunen schokkend onder de overhead. Flash spelletjes vereisen een echte muis en/of een toetsenbord. Wat betreft Flash was, in mijn ogen, Apple visionair.  Toch is Flash soms handig en gelukkig haal je die simpel uit de Google App Market.
  • windows:  Windows is geen besturingssysteem dat geschikt is voor tablets. Punt. En het noodzaakt een harde schijf i.p.v. een energie- en schokvriendelijke solid state disk.  Windows is om content te produceren, niet te consumeren.
  • 3G moden: de tablet kan niet uit eigen kracht op het internet, maar doet dat via WiFi of bluetooth. Dat spaart mij een apart abonnement uit én de garantie dat al die leuke applets die ik installeer niet achter mijn rug aan mijn adresboek, mijn GSM rekening of mijn 3G bundel kunnen leeg knabbelen.  Ik vertrouw mijn VISA kaart gegevens immers ook niet toe aan willekeurige software die ik gedownload heb op mijn computer.
Wat hij niet heeft (en ik misschien wel mis):
  • knopjes: je raakt het swoochen (swichen? swachen?) in lange rss-lijsten snel beu. Wat zou ik het leuk vinden om een scroll wiel/stick te hebben. Of een home/end/page-up/page-down knop.  Maar op de tonen van de Krishna's chanten wij "nooit meer knopjes, neen geen knopjes, nooit meer knopjes; knopjes kno-ho-pjes". Feedback van een ingedrukt knopje, het is toch iets.
  • een toetsenbord: een tablet dient om media te consumeren, wie wilt produceren moet een netbook kopen. Maar bij het mailen/chatten/bloggen zou het toch wel handig zijn.
  • een muispointer: een precisie pointer en een manier om rechthoeken te selecteren, het lijkt me nuttig. Maar de profeten van de cool hebben vast argumenten.
  • GPS:  Nokia is zo lief om toe te laten dat je je gsm als bluetooth-gps-mouse deelt. Maar ik krijg het nog niet aan de waggel. 
Noot: met Android zie je pas hoeveel Chinese applets er zijn. Het idee dat de default taal voor een stuk software Engels is, zou wel eens snel achterhaald kunnen zijn.
Lastig ook. Kent iemand het verschil tussen "OK" "Cancel" "Delete All" in Chinese tekens?


5 Comments:

At 9:02 a.m., Blogger Unknown said...

Mooie review!
Het lijkt me ook wel een leuk apparaatje maar toch wacht ik de Ipad 2 af die zeer binnenkort getoond zal worden. Als Apple zijn tweede generatie van iets uitbrengt is het meestal wel wat beter als de eerste.
En ja eenmaal de trend gezet is...

Wel even kanttekening over Android: De apps zijn open source maar dat betekend ook dat er makkelijker privégegevens gestolen kunnen worden en virussen voor komen. En momenteel zijn er al een aantal virussen actief. Voor de doorsnee windows-gebruiker is het doodnormaal om antivirus-software te hebben, maar ik ben dat niet meer gewend.

Maar wel een heel mooi apparaat om media te consumeren!

 
At 10:31 a.m., Blogger Unknown said...

And if you speak of the devil: http://www.zdnet.be/reviews/124957/archos-70-internettablet/

 
At 8:33 a.m., Blogger Sponzen ridder said...

Dat van die jpgs klopt in de review, maar om een klasieke harde schijf te verkiezen, dat getuigt toch van weinig inzicht?

 
At 2:27 p.m., Blogger Sed said...

ik ben van plan van de 10 inch te kopen als 'keukentafeltablet' om dingen te lezen, weet je toevallig of de apps van de standaard en knack compatibel zijn? als dat zo is ga ik een van de dagen er eentje halen :).

 
At 10:59 p.m., Blogger Sponzen ridder said...

Ik heb ze speciaal voor u geinstalleerd :-)

Ze werken goed voor wat ze doen, maar de functionaliteit is toch nog niet die van de website of de papieren versie. I.e. het is echt wel in houd en nog te weinig lay out.

Hier zijn de meest populaire toepassingen ondertussen:
* acrobat reader (voor bijlagen bv op vergaderingen, of eindwerken, of...)* angry birds (de kids ook, ik ben er ondertussen wat op uit gekeken)
* dropbox (who needs kabeltjes?!)
* email app (voor mijn gmail)
* freetube (youtube downloader)
* kindle app
* laputa (ebook reader)
* newsrob (google-reader compatibele rss-feed-reader) = mijn gezel op de trein
* het gewone internet

Ik heb hem één keer moeten factory restoren. Ik weet niet of je de aangekocht apps dan kwijt bent...

Rooten geprobeerd voor de lol.
Installeer zeker ook Google Market

 

Een reactie posten

<< Home