Communicatie
Professioneel, is hoe VMMa de communicatie rond de belspelletjes organiseert. Zwijgen, tot je iets te zeggen hebt. En het dan goed organiseren.
De kritiek is gekend: belspelletjes maken financieel misbruik van de kijkers, en ze overtreden zelfs de wet.
Er komen twee berichten via Belga die letterlijk overgenomen worden door de krantensites:
(a) "De kansspelcommissie wist al een jaar van het bestaan af van de rekensleutel, [...] berekend door rekenwonder Gaƫtan De Weert." (lees: wij zijn ter goeder trouw)Gewenste conclusie: het ligt aan de politiek.
"De commissie werd gevraagd om een evaluatie te maken [...]. Daarvoor heeft [de kansspelcommissie] volgens de krant ook de wiskundige formule gekraakt [...]." (lees: wij zijn ook een rekenwonder!) ('de krant' is De Morgen, waarin vreemd genoeg dit bericht verschijnt)
"Begin 2010 werd het evaluatierapport overgemaakt aan de zes bevoegde ministers die vertegenwoordigd zijn in de commissie. Zij ontvingen ook een advies om de rekenraadsels te verbieden." (lees: de politiek is in fout)
(b) "De gouden jaren van de belspelletjes zijn al een tijd voorbij. In 2009 meldden zowel Endemol als de Vlaamse Mediamaatschappij (vtm, 2BE) [...] verlies geleden hadden aan de belspelletjes. Dat staat in een confidentieel evaluatieverslag van de kansspelcommissie, schrijven de Corelio-kranten" (merk op: beide krantengroepen krijgen hun primeur)Gewenste conclusie: het is geen afzetterij, deze beklagenswaardige mensen maken er zelf verlies op!
Samengevat brachten de spelletjes van augustus tot december 2009 1,5 miljoen euro op. Na "aftrek van kosten" melden Endemol en VMMa samen een verlies van 0,5 miljoen euro.
Die belspelletjes kosten dus zogezegd 400.000 euro per maand (4.8mio per jaar) om op antenne te brengen. Hm. Zou ik hun boekhouder eens mogen lenen?
Maar qua communicatie kunnen er velen een puntje aan zuigen.
note: voor de rekenaars onder u: het jaarbudget van VMMa (tv & radio) zal rond de 200 miljoen euro liggen.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home