Sponzen Ridder

dit is steeds meer een blog, dan wel een homepage

zondag, augustus 15, 2010

Internet

Af en toe hou ik mijn internetverbruik in het oog.  We hebben zo een van die "unlimited"abonnementen, dus per ongeluk te veel downloaden doen we niet, maar kennis is altijd beter dan niet-kennis.

Zo zag ik dat er de laatste dagen ineens veel trafiek is, terwijl ik het gevoel heb om toch niet zo gigantisch veel op het net gezeten te hebben.
Periode Download Upload Totaal




12 augustus 2010 174,7 MB 11,9 MB 186,6 MB
13 augustus 2010 838,2 MB 30,4 MB 868,6 MB
14 augustus 2010 661 MB 29,7 MB 690,7 MB
15 augustus 2010 674,3 MB 36,7 MB 711 MB
Totaal voor deze periode 4,6 GB 235,5 MB 4,8 GB
Ons netwerk is medium-beveiligd en in de system logs van de router zie ik geen vreemde mac-adressen of rare firewall bewegingen. Mijn computer zelf kan ik niet betrappen op onverklaarbare netwerktrafiek (van een of ander virus/rootkit/trojan ding).

Bestaat er geen veilig tooltje om in XP je eigen netwerktrafiek over een bepaalde periode te loggen en terug te brengen tot concrete applicaties?


7 Comments:

At 12:47 p.m., Anonymous Manuel said...

Etherreal

Wireshark

 
At 12:57 p.m., Anonymous iemanddiehiersomsiskijkt said...

WireShark om te loggen, Firewall om regels op te leggen.

binnen MacOS gebruik ik Little snitch om te beheren welke applicaties een uitgaande verbinding mogen maken. Ik denk dat je gewoon eens diep in je Firewall settings moet kijken?

De ICT'ers hier zullen het wel weten!

 
At 9:03 p.m., Blogger Sponzen ridder said...

Ethereal had ik ook al aan gedacht, maar onder windows niet super goeie ervaring mee...

Ik zal eens beginnen browsen in de firewall.

 
At 9:30 a.m., Anonymous Smetty said...

De laatste keer dat ik het voor had, lag het aan de router. Die begon spontaan te communiceren met de andere routers in de buurt. Klinkt grappig, maar ik zat wel aan mijn downloadlimiet (terwijl ik op verlof was!). Oplossing was een firmware update.

 
At 10:47 p.m., Blogger Sponzen ridder said...

Daar lijkt die van mij niet toe in staat.

Een nieuw paswoord doet ook al wonderen, zo blijkt, ofwel leest de mee-surfer ook de sponzen ridder?

 
At 4:20 p.m., Anonymous Anoniem said...

netlimiter ?

 
At 2:57 p.m., Anonymous Den Bobby said...

800 mb lijkt me eigenlijk niet zo veel te zijn om op een dag op te doen.
Een gewone surfer doet per dag toch wel een 50mb zou ik zeggen.
Als men filmpjes begint te kijken in HD via youtube of dergelijke zit je zeker al aan half gb'tje denkk.
doe daar dan nog eens een paar updatjes bij van virusscanners (die tegenwoordig soms enkele 100mb zijn) en dan heb je een surfdagje van 800mb. dan spreken we nog niet over systeem updates die nog groter zijn. Ik zou allesinds niet ongerust zijn dat er iemand anders op je netwerk zit hoor.

 

Een reactie posten

<< Home