Sponzen Ridder

dit is steeds meer een blog, dan wel een homepage

vrijdag, juli 11, 2008

Vlaggen

Het is u misschien opgevallen, maar tegenwoordig ziet men op de televisie nauwelijks nog Belgische vlaggen en steeds meer Vlaamse leeuwen. Bij wielerwedstrijden, evenementen, feesten en verkiezingsmeetings, tot en met de overwinningsspeech van Yves Leterme die voor de ogen van de camera's zijn triomf gereduceerd zag tot louter Vlaamsche motivaties.

Ze lijken overal te zijn, en toch kent u niemand die met leeuwen zwaait. Rarara.

Het is natuurlijk geen toeval. Er is namelijk een vereniging, Vlaanderen Vlagt, die het eenvoudige maar effectieve idee had om overal waar camera's komen, met Leeuwen te gaan zwaaien. Vermits ons geheugen zich vaak beperkt tot (televisie)beelden, lijkt het alsof die geel-zwarte vlaggen overal zijn. Maar dat is niet zo. Werken doet het wel.

Op hun website staat herhaaldelijk dat ze enkel een positieve boodschap willen brengen, vrolijk en aan geen partij gebonden: "VL² voert actie voor Vlaanderen, niet tegen België."

Maar toch geeft het mij een vreemde smaak in de mond. Misschien omdat ik sowieso niet tegen verheerlijking van symbolen kan, of omdat ik achter zinnetjes als "Ook maken wij tijdens acties geen onderscheid tussen de Leeuw van de Vlaamse Gemeenschap en deze van de Vlaamse Ontvoogding.We proberen ze alle twee in evenredigheid met de wil van het Vlaamse volk te voeren." iets ranzigers proef?

Discussies over de staatshervorming vinden ze achterhaald "VL² neemt over de Vlaamse natie geen standpunt in, maar ervaart ze als een evidentie."

Ik niet. Een land zonder grondstoffen of kolonie, kent geen welvaart. En tot nader order is Brussel onze enige grondstof. Zonder Brussel is Vlaanderen niet zoveel meer dan een hoop illegaal geplaatste bakstenen.

Een prettige 11de juli verder.


2 Comments:

At 12:46 p.m., Anonymous Anoniem said...

Zonder het belang van Brussel voor Vlaanderen te willen minimaliseren, vind ik toch dat Vlaanderen naast bakstenen méér is dan louter de ruime streek rond Brussel. Al is het maar de ingesteldheid.

 
At 2:30 p.m., Blogger Sponzen ridder said...

Dat vind ik een zeer interessante discussie. Ik overdrijf natuurlijk door te stellen dat we *niets* zijn zonder Brussel, maar ik vraag het me soms af.

 

Een reactie posten

<< Home