Sponzen Ridder

dit is steeds meer een blog, dan wel een homepage

maandag, april 14, 2008

dEUS

Voor u mij van vooringenomenheid verdenkt: ik vind Tom Barman een zelfzekere kerel die keer op keer het talent van anderen in zijn eigen voordeel weet te gebruiken. Zijn eigen Grote Talent ligt niet in de muziek, maar in het verkopen van zichzelf en zijn projecten. En daar doe ik mijn pet voor af.

Zo is hij er in geslaagd om Vlaanderen te laten geloven dat dEUS een groep is breed internationale succes, intussen weten we wel beter. Maar dat hoeft ook niet, mijn zus zegt dat ze goed zijn.

Zijn grote verdienste klinkt zo en staat hier.

Hij lukt er bv. goed in om voldoende weinig optredens/platen van dEUS te laten ontstaan, zodat er altijd iets mysterieus rond de groep zal blijven hangen. Ze geven liever één groot concert op Werchter dan vele kleine in het festivalcircuit.

Weldra komt hun nieuwe CD uit, Vantage Point, en ergens was ik benieuwd of ze er weer een hype rond zouden veroorzaken.

Zonder de internetcommunities kan dat niet meer. En dus werd 'per ongeluk' de pre-release gelekt op de Spaanse Heineken site en op een Japanse Myspace pagina. Journalisten mochten de plaat beluisteren, maar moesten een papier ondertekenen waarop staat dat ze 25000 Euro moeten betalen als ze een recensie publiceren voor 15 april. Het aura van een Staatsgeheim, zeg maar.

Met succes? Ja en neen.

Vandaag krijgen ze een gratis editoriaal in De Standaard, ze zitten in een column. De Morgen publiceert vandaag de (positieve) recensie zonder uitleg, Le Soir deed het ook. HLN kondigt het interview in DM aan, Gazet Van Antwerpen idem, net als de televisiezenders. De media doen dus hun best, maar een echte hype is het niet geworden.

Conclusie: ja, Barman is er in geslaagd om redelijk wat extra publiciteit los te weken voor de release van de nieuwe CD. Neen, het is niet de verhoopte tsunami.

Maar wat ik me afvraag is of die media dat niet doorhebben, dat ze gebruikt worden, of zien ze het zelf ook als een win-win situatie?

Heeft u gemerkt hoe cynisch het Internet mij ondertussen gemept heeft jegens de authenticiteit van dingen die ik er lees? Jammer maar helaas, want cynisme ligt niet in mijn natuur.


2 Comments:

At 1:13 p.m., Anonymous Anoniem said...

't Is eigenlijk een 'non event'. Even belangrijk dan dat ik elke woensdag mijn vuilbakken moet buitenzetten.

 
At 7:33 p.m., Anonymous Anoniem said...

maar wat pas echt beschamend is, is de handelswijze van een aantal 'media'.
Als je -of je met die handelswijze akkoord bent of niet- iets overeenkomt (bv : niet publiceren vóór woensdag), dan moet je niet 'in naam van de persvrijheid' je woord breken.
Tenzij je natuurlijk graag je geloofwaardigheid (als die er nog is) verliest.

 

Een reactie posten

<< Home