Oud nieuws
...maar ik zit twee weken achter met de kranten.
"Ingenieur is slimste student
In welke richtingen zitten de slimste studenten? Het antwoord bevestigt het cliché: burgerlijk ingenieurs [mét toelatingsexamen, nvdsr] hebben gemiddeld het hoogste IQ. Bio-ingenieurs, wiskundigen, natuurkundigen en informatici staan op de tweede plaats."
En dan is niet eens ingerekend hoeveel ik dat gemiddelde naar beneden haal.
Geen schokkend lijstje, want het komt ongeveer overeen met wat de goegemeente in haar wandelgangen al langer wist. Maar interessanter wordt het als je de richtingen bekijkt uit het niet-universitaire hoger onderwijs die vandaag aan het "academiseren" zijn.
De taalkundigen (HO) liggen redelijk dicht bij de Romanisten en Germanisten, die lijken vanop een afstand met wat moeite zelfs te kunnen assimileren.
De industrieel ingenieurs komen in de middenmoot van de universitaire richtingen terecht. Ver genoeg van de burgerlijk ingenieurs om een apart profiel te blijven vormen.
Voor de economische richtingen geldt hetzelfde; er is al een afstand tussen handelsingenieur en TEW, die lijn zet zich verder naar de economische richtingen in de hogescholen.
Hogescholen zijn dus geen universiteiten omdat hun studenten geen universiteitsstudenten zijn, en dat is een groot geluk, voor die studenten én voor die scholen.
Samengevat leer ik er nog eens uit dat beleidsmensen beter af en toe naar de MensOpDeWerkvloer zou luisteren:
- hogescholen hebben een andere instroom dan universitaiten;
- universitaire richtingen zonder broertje in de twee-cyclus hoger onderwijs trekken zelf die zwakkere studenten aan, wat hun niveau zonder twijfel wat naar beneden haalt;
- hogescholen hoeven zich niet te schamen, maar ze moeten evenmin overdrijven;
- op ieder potje past een dekseltje; dat geldt ook voor studenten en opleidingen
7 Comments:
dat snap ik niet - je schrijft "De industrieel ingenieurs komen in de middenmoot van de universitaire richtingen terecht. Ver genoeg van de burgerlijk ingenieurs om een apart profiel te blijven vormen." maar later zeg je
"industrieel ingenieurs zijn dus geen univ studenten. Why not?
Ik heb de indruk dat de meeste mensen op een tweesplit staan:
Ofwel gaan we eindelijk aanvaarden dat universiteiten niet het alleen-recht hebben om geweldig onderwijs te geven en meteen ook maar het hoogste niveau op academisch niveau zijn. En we volgen dan ook met andere woorden de doelstelling van de Bologna-akkoorden en gaan er eindelijk mee akkoord dat er nu iets is als een master en bachelor systeem. En dat universiteiten op sommige niveau's stilaan die eerste plaats zullen moeten delen en zelfs in sommige koersen moeten genoege nemen met een tweede plaats.
Je kan niet ronderenner en klassieke renner tegelijk zijn !
(wat een beeldspraak :) )
Spijtig genoeg heb ik vooral de indruk dat we de Bologna-akkoorden halvelings aanvaarden en dat de meerderheid niet alleen denkt in professionele en acadamische bachelors maar duidelijk ook geloofd in het begrip professionele en academische masters.
Hoe hoger het niveau hoe minder de verandering aanvaard wordt ?
Het hangt er ook maar vanaf wàt en hoe wordt gemeten. Je moet in één van de volgende kranten ook het artikel maar eens lezen, met de reacties van kleuterleidsters en maatschappelijk werkers. Een simpele socioloog blijft het natuurlijk wèl interessant vinden (al is de politieke en organisatorische evolutie sedert 1992 mij min of meer ontgaan) -
Dat was ook mijn bedenking: IQ testjes testen enkel... logisch-wiskundig redeneren. En dat is precies dat kleine stukje waar de wetenschappers/ingenieurs goed ik zijn.
Ik was *blij* dat die kleuterleiders laag scoorden, want dat betekent dat zij goed zijn in hetgene waar ze goed in moeten zijn.
Ooit eens gelezen dat een van de uitvinders/eerste gebruikers ('k weet niet meer wie) zich later een uitspraak liet ontvallen in de zin van : 'IQ tests testen vooral het vermogen om IQ testen op te lossen'.
Niet helemaal onwaar IMHO.
"Hogescholen zijn dus geen universiteiten omdat hun studenten geen universiteitsstudenten zijn, en dat is een groot geluk, voor die studenten én voor die scholen."
En om precies die reden is het bij voorbaat zinloos een hogeschool te willen organiseren zoals een universiteit (structuren, personeelsbeleid, outputmetingen,...)
Er is één troost: de student zal uiteindelijk beslissen of deze hervorming nuttig is. En de student heeft in onderwijsland altijd het grote gelijk.
collega J.
EQ - metingen moesten ze maar eens doen onder de ingenieurs.
Het zou geen fraai zicht zijn..
Wanneer er in 2012(?) ook op hogescholen gedoctoreerd kan worden zal ik blij zijn daar niet meer rond te toeren, dat gaat me toch wat ver.
Een reactie posten
<< Home