Sponzen Ridder

dit is steeds meer een blog, dan wel een homepage

zaterdag, april 12, 2008

Half werk

Ik las op verschillende plaatsen, bijvoorbeeld hier, de reacties op en het bericht over de prijs van de benzine en diesel.

Waarop ik me afvroeg: hoeveel kostte het vroeger om onze burcht te verwarmen? Volgens het internet zijn de gasprijzen niet zo sterk gestegen als die van olie, dus misschien valt het nog wel mee.

Daarom dook ik in mijn rijk archief om op te sporen hoeveel dat allemaal kost. De conclusies zijn toch wel interessant.
Vooreerst ons verbruik:(dit zijn schattingen, zie ook hieronder) De laatste jaren is ons gasverbruik erg gedaald (verhuizen naar een rijhuis werkt, een goeie ketel ook). Ons elektriciteitsverbruik loopt evenredig op met het aantal kinderen/wasbeurten. In het totaal gebruiken wij ongeveer 14500kWh, ofte 1.65 kiloWatt continu. Benzine niet inbegrepen. Ik vind dat veel.

Toen kwam de verrassing: het is quasi onmogelijk om transparant te berekenen hoeveel dat kost. Na een paar keer opnieuw beginnen heb ik het opgegeven: energiefacturen zijn
(a) onleesbaar
(b) tussen 1999 en vandaag al zo vaak veranderd dat een juiste vergelijking onmogelijk is: de taxen wijzigden, de netbeheerder kwam erbij, de facturatieperiode werd aangepast, ...
De schatting hieronder moet u dus met een korrel zout nemen; ze is wel all-in berekend: (wat ik denk dat we verbruikten)/(wat ik denk dat we betaalden).
De vrijmaking van de energiemarkt in 2003 heeft blijkbaar (nog) geen grote invloed op ons huishouden gehad. De elektriciteitsprijs lijkt zelfs te dalen. De prijs van het gas is met een goeie 20% gestegen sinds 2002, met meer dan 50% sinds 1999.In het totaal dragen wij sinds 2002 een redelijk constant bedrag af aan Suez. De spreiding op deze gegevens is te groot om een echte tendens te kunnen onderscheiden.

Heeft iemand een idee of dat méér is dan gemiddeld?

[correctie: eerst stond hier 24 cent per emmer, maar het is 2,4€/m³ en dat is een factor 10 minder]
PS: een emmer water kost tegenwoordig 2,4 cent, tegen 1,8 in 1999.


1 Comments:

At 7:23 p.m., Anonymous Anoniem said...

Oef, ik begon me al schuldig te voelen als ik hier een douche neem...

 

Een reactie posten

<< Home