Slim
Beeld je in: je bent eigenaar van de merknaam van het grootste bedrijf ter wereld. Je zit in de niche van computerprogramma's en de zaken gaan dermate goed dat je je wilt uitbreiden naar andere markten: spelletjes, communities, zoekmachines, mp3-spelers, noem maar op. Geld is geen probleem.
Hoeveel geld zou je merknaam dan niet waard kunnen zijn? Ontelbaar veel! Miljoenen. Euro's. Dat moeten vast wel miljarden dollars zijn, zo tegenwoordig?
Of toch, bij nader inzien: Niks.
Helemaal niks. Bekijk rustig élke reclame van een Microsoft product van de laatste tijd. Nergens, nooit, never zie je "Microsoft". Het heeft eventjes geduurd eer hun marketeers dat doorhadden, maar het begint echt wel te werken. Niks geen monopoli$t meer uit Redmond, die schaamteloos zijn pc-platform misbruikt om marktaandeel van producten in te pikken die eerst de markt geopend hebben. Niets te merken van dat imago van software die telkens too buggy en too late komt.
Microsoft stelt dezer dagen hun nieuwe "Live" toestand voor. En zoek hun naam maar eens op de pagina. Eélemaal vanonder, in het klein.
Ze zijn goed bezig, vriend en vijand zal het moeten toegeven.
update: toevallig bots ik op deze post over het verschil in presentatiestijl tussen Bill Gates en Steve Jobs. Fak.
4 Comments:
Check bill gates zijn slides.
Da's me ook al opgevallen: op reclame voor xbox consoles of spellen staat nergens nog de naam Microsoft...
misschien omdat als ze weten dat het van microsoft komt, dat niemand het meer (en terecht!) wil kopen :-0
@ katoenen jonkvrouw : als het terecht is dat niemand het meer wil kopen, waarom verkopen MS computerspellen, hun xbox produkten en hun muizen en keyboards dan als zoete broodjes ?
Omdat iedereen graag slechte produkten in huis heeft ? Of omdat iedereen overgestapt is op Apple produkten ? De iPod met zijn slechte batterijen, krasgrage omhulsels en verschrikkelijke iTunes ? Of omwille van de crashende Windows-versies vergeleken met het stabiele OSX (dat tegenwoordig om de haverklap bluescreent na de quasi verplichte updates) ?
Omdat de PS3 zoveel beter is ? Jaren later op de markt en slechts marginaal beter als je 200 euro oplegt. Of dezelfde prijs, maar dan zonder backwards compatiblity bij het goedkopere model ? Met minder interessante spelletjes zodat zelfs die hard gamers afhaken ?
Ieder zijn mening, maar wel graag wat meer nuance en degelijke feiten in uw opmerkingen. Zoals mijn opmerkingen hierboven de resultaten zijn van slechts 5 minuutjes google'n en factchecking.
Een reactie posten
<< Home