Sponzen Ridder

dit is steeds meer een blog, dan wel een homepage

zondag, december 03, 2006

Technologie

De middeleeuwer in mij bedenkt het wel eens vaker: we zijn erg afhankelijke van "moderne" technologie. Hoé afhankelijk, dat merk je pas op die momenten die technologische onmisbaarheden tegen de grond kwakken.

Gisterennacht kwam ik plonzend tot de volgende top-3.

(1) stromend water: een aantal maanden geleden zaten ze bij mijn broer enkele dagen zonder water. Sindsdien weet hij te vertellen dat dat het allerergste is. Drinken kan je nog uit flessen, maar koken, wassen en plassen is een heel stuk moeilijker. Naar het toilet gaan? Wacht maar tot morgen, op school. We zien het niet als technologie, maar blijkt een sterk staaltje te zijn. Een kraantje, draaien en drinken - overal.

(2) digitaal geld: bij het verkopen van onze auto moest ik wachten op geld van een andere bank, zodat ik bij het afhalen van de bankcheque redelijk diep in het rood ging. Diep genoeg om al mijn bankkaartenmijn bankcontactkaart onbruikbaar te maken. Uiteraard hebben wij nooit cash geld in huis en dan sta je daar met een lege maag. Geld lenen bij de buren? Krediet vragen bij de bakker? Het is eens iets anders. Dat we tijdens hetzelfde weekend geen auto hadden, gooide ons helemaal terug in de oertijd. Maar zonder auto kan je makkelijker leven dan zonder chipknip.

(3) remote control: gisterenavond gebeurde een kleine ramp. De afstandsbediening van de televisie viel in 48 stukken (44 knopjes, 3 stukken plastiek en een printplaatje). Als ik mijn emotie zou volgen, dan zou ik deze vandaag op nummer één zetten. Want zonder water kan je nog stinken, zonder geld kan je nog TV kijken, maar zonder afstandsbediening? Dan moet je op voorhand in een boekje kijken wat er te zien is (niks)! Dan moet je altijd rechtstaan om het luider/stiller te zetten. Dan moet je uit de zetel rollen om de posten te veranderen. Anders moet je naar reclame kijken. Dan moet je naar de klok kijken en denken "aha, nu gaat het beginnen". Het valt me minder moeilijk om te geloven dat er ooit een tijdperk was waarop er maar één zender op de buis was, dan dat er een tijd was waarop mensen het zonder zapper moesten stellen.


1 Comments:

At 2:27 p.m., Anonymous Anoniem said...

Ocharm...
Als het bakje van de tv kapot is leer ik het gewoon aan m'n hond :-D
Is dat geen optie bij jullie?

 

Een reactie posten

<< Home