Sponzen Ridder

dit is steeds meer een blog, dan wel een homepage

maandag, februari 03, 2014

Dom is soms slim

Na het NVA congres van gisteren kreeg ik op youtube ineens overal reclame voor campagnefilmpjes als deze.

Tenenkrullend, zegt u? Amateuristisch?

Goed doordacht, natuurlijk: de partij probeert zichzelf in de markt te zetten als een wat naïeve, soms amateuristische partij die (dus)helemaal nieuw is. Nog groen achter de oren. Dit in tegenstelling tot de gelikte campagnes van de "tradionele" partijen. Heel menselijk ook, vandaar telkens de bloopers op het einde.

Het is een politieke variant op de beroemde Dovy spotjes met de dialect sprekende CEO: iemand die zo onhandig communiceert, dat moét wel een goede vakman zijn!

Net als die spotjes, gaan de filmpjes bovendien over iets  (laminaat, migranten, werk, belastingen,...). Proper gemaakt, als campagne, tenminste vanuit mijn amateur-oogpunt bekeken.

Wat ik dan weer persoonlijk te goedkoop vind, is het lijstje van "verbintenissen" dat ze in de filmpjes hebben gegoten.

Er zijn 5 titeltjes, die elk helemaal mappen op het kiezerspotentieel van de "klassieke" partijen. Op zich goed gevonden, maar te doorzichtig om mij te overtuigen. Zodra ik het gevoel heb dat men mij probeert te manipuleren, zet ik me schrap.

Laten we even het kwisje doen. Plak de termen CD&V, VLD, SP-A, VlaamsBlok en Groen! op de volgende titels:

  1. "Verantwoordelijkheid belonen" (tip: "Een warm en sociaal beleid.")
  2. "Misbruik beteugelen" (tip: "Eerlijke migratie zonder achterpoortjes")
  3. "Samen vooruitgaan" (tip: "Meer solidariteit")
  4. "Minder overheid, meer bestuur" (tip: "Minder regels")
  5. "Oog voor de toekomst" (tip: "Duurzaam denken over energie")
Tiens, er is één grote Vlaamse partij wiens programma niet voorkomt in het lijstje.

Héy, eigenlijk kan je die filmpjes als een doe-de-stemtest gebruiken: vink per topic aan met hoeveel filmpjes je akkoord bent et voila: je weet voor welke partij te stemmen!

Ik hou van verkiezingen.



1 Comments:

At 10:02 p.m., Anonymous Dries said...

Waarom gebruik je geen adblocker? Tegenwoordig wordt malware vooral verspreid via adnetworks. Virusscanners zijn meestal niet snel genoeg bijgewerkt dus de simpelste manier om je browser beter te beschermen bestaat uit het verwijderen van ads. Dan hoef je je ook niet te ergeren aan reclame van allerlei politieke partijen.

 

Een reactie posten

<< Home