Sponzen Ridder

dit is steeds meer een blog, dan wel een homepage

zondag, september 08, 2013

Chiro versus Scouts

Chiro, Scouts, KSA.  Indertijd was dat wel iets.  Ik herinner me nog heroïsche voetbalmatchen tussen onze leiders en "die anderen". De KSA won natuurlijk altijd, of toch in mijn herinnering. Vandaag is die rivaliteit veel minder groot, als ze nog zou bestaan..

Historisch gezien waren de Scouts er eerder dan de Chiro, Hoe het exact zit, weet ik niet meer, maar alleszins was er nogal wat trammelant toen de parochies tussen de wereldoorlogen met "Chiro" wilden beginnen. Na onderhandelingen waren de Scouts bereid om zich daar bij neer te leggen, op voorwaarde dat de nieuwe jeugdbeweging voldoende ver van hun territorium bleef.  Dat betekende: niet in tenten op kamp gaan, maar in gebouwen. Niet van dat padvinderij gedoe, zoals sjorren en koken op open vuurtjes. Chiro was bovendien niet zo hiërarchisch als de scouts.

Die afspraken gelden vandaag niet meer, en jeugdbewegingen begonnen meer op elkaar te lijken. Sterker nog, er zijn vandaag heel wat commerciële kinderopvang-initiatieven die tijdens hun "kampjes" vrolijk graaien in zowat elke jeugdbewegingscodec.

Maar toch, er zijn nog sporen. De Scouts hebben hun Beloftelied - laatst nog, een halve kerk zingend op  de begrafenis van mijn peter. Het haar stond recht op mijn armen, en dan ben ik nog een KSAer. Chiro's gaan gemiddeld vaker op kamp in een heem, zeker de jonge groepen.

Een andere bevestiging zag ik in de kampfoto's van dochterlief (Chiro Blauwput rules!). Blijkbaar organiseren ze een occasionele scoutsdag, met activiteiten die geestig graaien in de korf van clichés:
Een troon! Hoe subtiel. 
Bij elke activiteit verdienden ze een deel van het middagmaal, zelf te koken op een houtvuurtje, uiteraard.

Een ander overblijfsel zag ik vanochtend op de rommelmarkt in Vlierbeek. De Chiro van Vlierbeek (die deze week schaamteloos kwam ronselen in de school van de Blauwput, awoert!) kan niet echt sjorren. Niet echt? Echt niet:
En als ze het al kunnen, dan is het voor de gemiddelde Chirist blijkbaar veel minder een punt van eer dan voor een Scout.  Of zou het toeval geweest zijn?

Nu maar hopen dat die van Broechem onze gevel niet komen bekladden.