Sponzen Ridder

dit is steeds meer een blog, dan wel een homepage

donderdag, augustus 29, 2013

Vogelaar in spons

Tijdens onze vakantie in het Beloofde Land, begonnen onze kinderen op een bepaald moment brood voor de vogels te gooien op de tuintafel.  Gevolg: elke ochtend een heel kijkstuk van een zwerm hongerige parkbeestjes. Niks fancy, gewone tuin/park klassiekers, maar de natuur is altijd leuk. Elke ochtend kregen we door het venster een show die leuker is dan de televisie.
Vlaamse gaaien poseren graag
Te laat kwam ik op het idee om mij er met een fototoestel bij te zetten.
Nog te later kwam ik op het idee om de resolutie van dat fototoestel goed in te stellen (vogelfoto's moet je nogal croppen, tenzij je een hele sjieke lens hebt).
Merel - heeft altijd iets aandoenlijks.
En nog een stuk te later bleek dat ik een f1.8 lens in de koffer had zitten.

Boomklever
Maar toch ben ik stiekum wel trots op mijn au fond heel banale kiekjes. Want die vogels, dat zit niet stil. En uw depth-of-field is maar een klein vogeltje diep, dus scherpstellen is een gok. En de licht-settings zijn ook weer lastig.

Koolmees
Dus is het telkens lang wachten voor een nieuwe poging van alweer een mislukt kiekje. Heerlijk.

Daardoor kan ik nog moeilijker snappen hoe iemand zulke foto kan maken:

Op die afstand, met dat licht?! Nog straffer is hoe men dat moest doen in tijden van filmrolletjes.

Maar met photoshop, daarmee kan je dingen forceren en combineren, zoals een Vlaamse Gaai die zich bij zijn eerste landing bedenkt en toch verder vliegt, maar nadien terugkeert:
Fly by van een Vlaamse gaaiVlaamse gaai takes off

Op het einde blijkt het allerleukste aspect te zijn dat je na een poosje de vogels en hun gedrag begint te kennen. De mezen die *altijd* eerst op de leuning van een stoel gaan zitten (en ruzie maken), mezen die overigens onwaarschijnlijk snel op het sluitergeluid reageren (zie de foto met de geopende vleugels). De nieuwsgierige Vlaamse Gaaien die eerst een overzicht zoeken in een hoge plaats. De boomklever die vanop een stam zijn brood-duik maakt en nog geen seconde later weg is. De merels die zich bedeesd in de struiken verschuilen en langs de grond trippelen...

Vrienden.


2 Comments:

At 5:19 p.m., Anonymous Tre cime di Lavaredo said...

Mij is zulks gedrag ook al opgevallen. Het lijkt me bijvoorbeeld dat bovenaan de hierachie de duiven staan. Uitgezonderd natuurlijk de eksters, de velicoraptors onder de vogels, daar heeft zelfs die breedgebouwde tricerops/duif niks tegen te zeggen...

 
At 10:30 a.m., Blogger Sponzen ridder said...

De Duif! Inderdaad. Als die kwam, dan vrat ze alles op en joeg de kleintjes de boom in.

 

Een reactie posten

<< Home