Sponzen Ridder

dit is steeds meer een blog, dan wel een homepage

maandag, juli 08, 2013

Speel Goed

Mijn ouwe getrouwe E71 begon serieus te rammelen en werd niet meer bijgewerkt door Nokia. Daarnaast was de batterij op en kon hij de enorme geheugenvereisten van mobiele sites (wtf?!?@#&?!) niet meer aan. Dus ging het baasje op zoek naar een vervanger.  Omdat ik al een Android tablet heb, leek een Windows foon mij leuk als alternatief. Na wat rondgesurf bleek een lumia 820 geschikt, al was het maar omdat ie zo gigantisch in prijs was gedaald.

Wat? De Ridder expres met iets van Microsoft! Komt dat wel goed?

Hm. Ja en neen.

Geen review, wel enkele impressies:

Merk: Nokia - wegens tevreden van het ecosysteem en het vermoeden dat die wel weten hoe een telefoon te maken. Bummer: het Nokia-ecosysteem bestaat niet meer. Overal live/outlook/hotmail.coms. Blij: ze weten nog steeds hoe je een telefoon moet maken.

Hardware:

  • het is geen telefoon, het is een computer. Dualcore aan 1.5Ghz met 1Gb geheugen - in de hoop dat hij het nog enkele jaren uithoudt. Dat zit niet in mijn netbook. Probeer maar eens een review te vinden waarin over de bel-kwaliteiten gesproken wordt.
  • batterij laden met een micro-usb stekkertje. Zou dat 3 jaar = 3x365 laadbeurten meegegaan? Hm. Wireless laadcover+station kost nog net iets te veel, helaas.
  • fototoestel: Moet. Dringend. Experimenteren.
  • een beetje groot, maar erg degelijk gemaakt.
Software:
  • Windows Phone 8 oogt leuk, werkt vlot, maar is nog helemaal niet af.  Dat merk je in zowat alles. Het is als een gepimpte versie van Android 2.4.  Er is vele geïnvesteerd in de looks van het ding, die zijn helemaal ok, maar daardoor zit een intensieve gebruiker wel veel te swipen, gok ik.  Een live tile die als een directory andere tiles bevat, bijvoorbeeld, zou handig zijn.   
  • Er ontbreken nog veel apps: de kranten, Feedly, Dropbox, Wolfram Alpha, zowat alles van Google (wel van alternatieve aanbieders), ...
  • Daarnaast: de apps die bestaan zijn nog niet zo doorontwikkeld als die van Android.
  • Er is enkel Internet Explorer, en geen alternatieve browser zoals Opera of webkit-ters. Dat is een schande, want andere toepassingen vereisen soms een andere browser. Gelukkig zijn er wel enkele goeie 'andere' browsers die met dezelfde IE-engine werken. 
  • Prism: de foon probeert alles te integreren. Als je binnen hetzelfde ecosysteem (Apple/Google/Microsoft/...) blijft, dan merk je dat blijkbaar niet omdat alles heel geleidelijk gebeurt. Maar door mijn verplichte overstap was ik werkelijk gechoqueerd.  Contacten uit Facebook, Tumblr, Gmail, Outlook, ... alles wordt gecentraliseerd in de server van je vereiste live/outlook/hotmail account. Meteen worden je zuurverzamelde telefoonnummers daar gezellig aan gekoppeld, op dezelfde servers.  Daar hebben mijn telefoonpartners hoegenaamd niet om gevraagd.  Ik weiger zoveel ik kan, de telefoon kreeg zijn eigen virtuele identiteit - stuur hem gerust eens een mailtje. 
  • Ik kan geen toilet bezoeken of de telefoon stuurt mijn locatie door naar Redmond. Niks aan te doen.
  • Email configureren en ontvangen gaat super simpel.  Synchroniseren met Google Calendar gebeurt automatisch.  Al kunnen de kalender- en emailclient nog vijf maal performanter.
  • Van dat laatste vraag ik me een beetje af of het een bewuste strategie is van Microsoft: producenten van alternatieve apps de ruimte geven door zelf spartaanse, nogal gebruiksonvriendelijke software te voorzien?  Hoe verklaar je anders een standaardbrowser zonder "forward"knop, een kalender met microscopisch font en een client zonder de mogelijkheid om mails in mappen te organisern?
  • O ja, geen file manager. Een heel raar gevoel.
  • Wel: multitasking, controle (hoe absoluut?) over achtergrondprocessen.
  • Nokia heeft er, als telefoonbouwer, wel heel wat goeie software in gepropt.  Van offline routeplanner, over multimedia, langs een NFC writer naar fotobewerkingssoftware.

Ben je dan niet blij, Ridder?
Natuurlijk wel. Het is een super leuk ding, met een fijn scherm, goeie camera, prima look-and-feel, voor minder dan de helft van de prijs van een iPhone of een S4. Er is quasi niks waarvoor ik tot nu toe geen eenvoudige oplossing heb gevonden. In de klassieke MS stijl zal het zijn achterstand op enkele maanden tijd ooit wel inlopen.

Het is enkel Microsoft zelf waar ik niet goed aan uit kan.  Zo een schitterend bedrijf, met zoveel mogelijkheden en dan zo nonchalant omgaan met usability.  Ik denk dat ze een héél groot voordeel zullen doen met de input die ze van Nokia krijgen.


1 Comments:

At 2:27 p.m., Anonymous Hoofdtelefoon said...

Misschien toch de draadloze lader overwegen. Is één van mijn beste investeringen ooit geweest op het vlak van smartphone peripheria.

 

Een reactie posten

<< Home