Sponzen Ridder

dit is steeds meer een blog, dan wel een homepage

vrijdag, oktober 19, 2012

Cordon

Ik heb mij, als zovele anderen, een hele tijd zitten afvragen of na de afgelopen gemeenteraadsverkiezingen ergens het cordon sanitaire doorbroken zou worden. Met N-VA en VB als twee grote partijen die zo dicht bij elkaar liggen, heb je maar één eigenzinnige lokale afdeling nodig en het is van koekenbak.

Niet dus. Vermoedelijk ook wel omdat de mensen die het VB beu waren, of zich erdoor bekocht voelden, gewoon overgestapt zijn naar de N-VA. En met communicerende vaten is het geheel aan gemeenteraadsleden natuurlijk ook niet groter dan de delen.

Maar nu lezen we dat in Aalst er een "Schepen voor Vlaamse zaken" komt, die moet waken over de authenticiteit en het Vlaamse karakter van de stad.  Stickers met zwart-gele leeuwen plakken over de straatnaamborden, quoi.

Uitverkorene is Karim Van Overmeire,  ex voorzitter van de VB jongeren, mede auteur van de herwerking van het 70-punten-plan van het Blok destijds.

Ahum, denk ik dan. Ahum.

(Het doet me denken aan kind J. deze zomer, toen we aan een vijver zaten waar de kids voor de veiligheid niet in mochten zwemmen, enkel pootje baden. Toen we even niet opletten, zagen we hem ineens tot aan zijn nek in het water zwembewegingen maken. Wij kwaad roepen dat we toch gezegd hadden dat hij niet mocht zwemmen, waarop meneer olijk antwoordt "Ik ben niet aan het zwemmen, ik sta nog, ik probeer niet om te vallen!". Dichter komen bij zwemmen, zonder te zwemmen, onmogelijk.)