Sponzen Ridder

dit is steeds meer een blog, dan wel een homepage

dinsdag, december 27, 2011

Spannend

Mijn computer is kapot. Hij is al een tijdje op de sukkel met zijn lader/batterij. Ik weet niet welke van de twee het is.

Gelukkig staat hij nog onder garantie, en kan ik hem binnen doen.
Jammer genoeg kan ik hem niet missen: het is het centrale apparaat in mijn werkend bestaan. En ik moet de komende dagen examenvragen maken, bijvoorbeeld.

Hoe kan ik hem dan vier weken missen? Soit.

Maar ook: hoe prepareer je een computer wanneer je hem binnen doet?
* bestanden backuppen, uiteraard; maar moet je ze voor de zekerheid ook wissen?
(en heeft dat zin als er kwaaie wil mee gemoeid zou zijn)
* dropbox deïnstalleren en alle bestanden deleten
* browser deïnstalleren en hopen dat alle ingebedde paswoorden (google) mee verdwijnen (welke garantie hebben we?)
* het bestand dat truecrypt mount met persoonlijke gegevens is het makkelijkste te verwijderen (volledig?)

En dan heb je nog outlook. Wat moet je daarmee doen?

Zou ik een keylogger installeren om te kijken wat de apen ermee doen? En hoe ben ik zeker dat een keylogger mij achteraf ook niet logt?

Er zou een tooltje voor moeten bestaan.

Pffft.


7 Comments:

At 3:53 p.m., Anonymous diesonne said...

live cd booten en dan "shred -vfz -n 50 /dev/hda"
50 keer overschrijven met nullen is misschien overkill

...of gewoon de hardeschijf er uit halen en een oude/nieuwe in steken?

 
At 7:09 p.m., Blogger Inferis said...

Harde schijf wisselen lijkt me wel het simpelste en zekerste, ja.

 
At 9:53 p.m., Blogger Sponzen ridder said...

Dat is niet echt goed voor de garantie vrees ik :-)

Ik denk achteraf gezien dat de korte pijn het beste is: alles backuppen en zelf een factory reset uitvoeren.

Overschrijven met nullen doe ik ook wel (maar niet met nullen, want NTFS bewaart blokken met nullen niet). Mijn variante is: groot bestand zoeken, ctrl-a/ctrl-c/ctrl-v een paar keer herhalen.

 
At 10:39 p.m., Anonymous K. Artman said...

Soms ben ik blij dat ik er niets van ken, weinig te verbergen heb en heerlijk de rust van naïviteit blijf genieten. Al krijg ik dan wel de 'creeps' als ik dingen als dit lees...

 
At 3:13 p.m., Anonymous diesonne said...

en als je echt zeker wil zijn: http://www.youtube.com/watch?v=Os4O-0mb050 ...maar dit zal ook problemen geven ivm garantie



(gemakkelijkste is om een image te maken via clonezilla oid en dan te overschrijven met eventueel random waarden uit /dev/random)

 
At 2:04 p.m., Anonymous tante annie said...

ge kunt voor uw eigen comfort misschien beter geloven dat de technieker u niet interessant gaat vinden

 
At 11:36 p.m., Anonymous Anoniem said...

"KOPPEN donderdag 12 januari

Is uw "gewiste" harde schijf wel echt gewist?
Mensen denken als ze hun pc formatteren en de gegevens deleten, dat ze hun computer gerust kunnen doorverkopen. Niets is minder waar. Maar wat is dan wel de oplossing om veilig te wissen?"

 

Een reactie posten

<< Home