Sponzen Ridder

dit is steeds meer een blog, dan wel een homepage

zondag, juli 20, 2008

BHV

Eergisteren hoorde ik mezelf aan een Italiaan de Belgische crisis uitleggen. Niet simpel, hoewel zij met bv de Legaa Nord wel wat aanknopingspunten hebben.

Het is een aanrader om het eens te proberen; vooral in een tal (Engels ofzo) waarin je niet superveel niet-alledaagse woorden gemeenschappelijk hebt.

Ik heb van mezelf onthouden dat we enkel kunnen blijven bestaan als land (indien dat gewenst zou zijn) wanneer we opnieuw een federale politieke klasse toelaten.


3 Comments:

At 9:56 p.m., Blogger Stecchino said...

Daar ga ik volledig mee akkoord. Waarom zijn er geen Belgische federale partijen zoals die wel op Europees niveau bestaan?

Ik hoop in ieder geval dat er bij de volgende federale verkiezingen (liefst in 2009 samen met de regionale) de lijsten voor de federale kamer en Senaat zowel Franstalige, Nederlandstalige al Duitstalige staan.

 
At 7:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Wat bedoel je precies met "opnieuw een federale politieke klasse toelaten" ?
Dat klinkt even moeilijk als een staatshervorming realiseren...

 
At 9:01 p.m., Blogger Sponzen ridder said...

Dat zal idd. niet simpel zijn.

Tegenwoordig zijn de federale politici vooral mensen die overgestapt zijn uit de gemeenschappen. Ze hebben over de taalgrens heen niets gemeen en niets te verliezen, ze blijken hun gessprekpartners niet meer te kennen.

Ik ben voorstander om de provincies af te schaffen. Dan hebben we een politiek niveau minder (nu is er voor mij Europa, Belgie, Vlaanderen, VlBrabant, Leuven). Dat kan dan gerecycleerd worden, elders.

 

Een reactie posten

<< Home