Sponzen Ridder

dit is steeds meer een blog, dan wel een homepage

maandag, december 19, 2005

Pixel Shmixel

Eén van de dingen die ik graag doe, is reviews lezen van (digitale) fototoestellen. De gouden tip hier is: koop er nooit eentje, dan kan je altijd dromen van het ultieme. Zolang je er geen hebt, heb je ze allemaal. Zodra je er een hebt, is de rondkijklol er wel wat af.
pixelshmixel1
Klik om te vergroten

En dus val ik mensen nu lastig met (ongevraagd) advies over hun nakende aankoop. [mensen willen immers nooit advies; ze willen horen dat hun goesting een goeie koop is]

Zoals:
  • steek bij een compacte camera nooit geld in méér dan drie megapixels
  • steek vooral geld in een goeie lens
  • steek het graag ook in een grotere beeldsensor

Natuurlijk volg ik mijn eigen advies niet en heb ik via een echte impulsaankoop het enige fototoestel gekocht waarvan ik nooit één review gelezen heb. En ik heb geleerd: Samsung verkoopt leuk speelgoed (640x480 mpeg4 video! verschillende zelfontspanner modi!), maar een echt fotobedrijf is het toch niet.

Het dingetje flitst - zoals de meeste die je vandaag koopt -aan 5 megapixels en ik vraag me daarbij af of dat wel nodig is. Want - volgens mij - is de lichtopbrengst van je beeldsensor toch begrensd door zijn oppervlakte. En als je die dan in 5M stukjes kapt, of in 3M, dan ga je niet zoveel meer info verzamelen. Dus trek ik koppig foto's op 3MP, alsof de 5MP niet bestaan.

Is dat verstandig? Oordeel zelf. De foto's aan het begin van dit tekstje werden binnen getrokken, met flits (69iso/1/30sec). Hieronder zie je een detail
pixelshmixel2

Rangschik ze eens snel allevier op kwaliteit?

"Hah!", zal je zeggen, "dat is omdat het een foto is in omstandigheden met te weinig licht" [dat is de plaats waar ik mijn foto's wil trekken, btw, schaarsverlichte feestjes!]. Dus hieronder eentje in volle buitenzon (iso200/1/500sec)
pixelshmixel3

met alweer een detail:
pixelshmixel4

Zie je een verschil? Ik nauwelijks.
De linkse foto is de 5MP (bovenaan origineel, onderaan herschaald tot 3MP), de rechtse foto is de 3MP (bovenaan uitgerokken, onderaan origineel).

De 3MP foto ziet er voor mij zelfs beter uit. Natuurlijk zal dat te maken hebben met de jpeg-compressie én met het feit dat mijn speelgoedje geen RAW-modus heeft. Maar als het géén raw heeft, dan wil ik ook geen 5MP.

Ik heb gezegd.

Kerstvakantie idee: hetzelfde herhalen met een EOS 300D.


4 Comments:

At 9:59 a.m., Anonymous Anoniem said...

Pft - dus geen D200 met 10 MP onder de kerstmisboom?
http://www.dpreview.com/articles/nikond200/

 
At 12:28 p.m., Blogger Sponzen ridder said...

Dat is een *ander* idee voor de kerst.

Ik zie hier net dat die D200 voor zijn belichtingsmeting geen raster van sensoren meer gebruikt, maar "a 1005 pixel CCD". Impressive.

 
At 1:13 p.m., Anonymous Anoniem said...

Ik vind die compactjes allemaal duur voor wat het is. Ik ben aan het uitkijken naar een vestzak/broekzak camera en de finepix f11 lijkt me dan het meest interessant. Ik trek liefst bij bestaand licht en de f11 zou sterk scoren op hogere gevoeligheden als 800 en zelfs 1600. Is nog niet zo lang uit, heb hem hier nog niet in de winkelrekken zien staan.

 
At 10:35 p.m., Blogger Sponzen ridder said...

Ziet er inderdaad leuk uit. Maar een compact camera die op iso 800 degelijk werkt, dat geloof ik toch niet.

Manuele instellingen zijn ook altijd leuk/nuttig.

Is een xD kaart niet vervelend?

 

Een reactie posten

<< Home