Sponzen Ridder

dit is steeds meer een blog, dan wel een homepage

zondag, april 13, 2014

Salamander

Ik heb dit jaar leren snappen hoe het komt dat je als mens van vogels kan houden - in persoon, niet als concept, zoals 'taart' of 'vlinders'.  Het heeft iets te maken met de verhouding in omvang en gabariet, ofzo.

Ik dacht het met origami analoog zou zijn: leren wat de pointe  is, en zelfs wat het verband is met kalligrafie, Tao en zwaardvechten (niet dat ik een van de drie beheers (en de Tao is Chinees, terwijl origami Japans is (en Kendo ook))).

Dat is precies toch moeilijker dan het lijkt, maar stilaan begint er me toch iets te dagen, al was het maar omdat je er veel geduld nodig hebt.

Wat ook heel snel duidelijk is, is het verschil tussen mensen die eerder voor het wiskundig/decoratieve gaan, en mensen die voor het meer artistieke kiezen.

Dat laatste valt tegen.  Al vind ik dit hagedisje nog wel goed gelukt:

Maar een échte, die koopt natuurlijk een boek met patronen in, en amuseert zich een paar avonden: