Sponzen Ridder

dit is steeds meer een blog, dan wel een homepage

woensdag, december 07, 2011

Bericht na de feiten

Volgens de overlevering is "traagheid" (Acedia) een van de zeven hoofdzonden. Zelf heb ik dat altijd meer als een deugd gezien.

Tot vorige zaterdag, het moment waarop het Universum mij even op mijn plaats heeft gezet.

Ik stond namelijk (op de namiddag van de avond waarop in de meeste gezinnen de goede Sint langskomt) in een vestiging van een speelgoedketen. "Fun" heten die dingen, of "Happy Land". Terwijl ik door de gangen, galmend van de 24/7 Studio100 muziek, struinde, zoekend naar het onvindbare, links en rechts wat ouders wegduwend, bliksemend boze blikken ontwijkend, kwam spontaan het volgende inzicht tot mij:
(1) degene die zulke winkel "Fun" of "Happy" heeft genoemd, moet iemand zijn met wel heel zwarte humor;
(2) een vertoornde God straft mensen voor hun Traagheid; genadeloos

Als ik ooit een speelgoedketen open, dan noem ik hem "The Stress Box", ofzo. Enkel open voor last-minute shoppers.

Al reageerde een collega laconiek dat hij die naam al had gereserveerd voor zijn keten van Zweedse zelfbouwmeubeltjes.