Sponzen Ridder

dit is steeds meer een blog, dan wel een homepage

zondag, april 10, 2011

Eco

Toen ik vanavond alweer een spaarlamp in mijn overvolle doos met "kapotte spaarlampen" stopte, moest ik het toegeven. Ze hebben ons serieus bij ons p*tje, die van de spaarlampenlobby.

Een spaarlamp verbruikt inderdaad maar 1/4de van een gloeilamp, maar kost gemakkelijk ene euro of 15 meer. Voor wie het rekenen nog niet beu is: als je 50 watt bespaart, dan heb je na 2000 uur branden dat geld er uit. Maar ik vraag me ernstig af of zo een spaarlamp wel die 2000 branduren haalt. Volgens het doosje wel, zelfs 10000, maar dan zou de badkamerlamp die ik net verving wel 15 jaar moeten meegegaan zijn. Ammehoela.

Qua CO2 komt het trouwens uit op een besparing van ongeveer één tankbeurt, per spaarlamp. Wat de productie van een spaarlamp kost, geen idee.

Anderzijds: er is weinig ecologisch alternatief, zolang met geen betaalbare LED oplossingen wilt verkopen... en we moeten toch iets doen. Niet?


4 Comments:

At 5:09 p.m., Anonymous tante annie said...

anders moeten we proberen om met zoveel mogelijk mensen rond één lamp te zitten

 
At 9:00 p.m., Anonymous m said...

in een niet nader vernoemde goedkope supermarkt: 3 LED spots voor 9.99 euro (vervangen halogeenspots die volgens mij ongeveer evenveel kosten en 40x meer verbruiken?)

De grootste truuk van de spaarlamplobby is uiteraard om mensen ervan overtuigd te hebben dat een spaarlamp maken 20x meer kost dan een gewone lamp maken.

Yeah right.

Net zoals die zonnepanelen 30% in prijs gezakt zijn sinds de overheidspremies met 30% gezakt zijn.

En net zoals elektrische auto's nadat de subsidies stoppen op mirakuleuze wijze evenveel zullen kosten dan gewone auto's.

 
At 12:09 a.m., Blogger Sponzen ridder said...

...en de steeds weerkerende gedachte: waarom ben ik daar niet opgekomen, waarom maak ik zo geen lampen/auto's/panelen!

 
At 7:18 p.m., Anonymous Anoniem said...

Gelukkig hebben we philips nog:

http://www.prnewswire.com/news-releases/philips-celebrates-earth-day-with-launch-of-ecovantage-bulbs-incandescents-that-are-28-percent-more-energy-efficient-120191159.html

 

Een reactie posten

<< Home