Sponzen Ridder

dit is steeds meer een blog, dan wel een homepage

donderdag, januari 29, 2009

Ouderwets

Indien goed gemaakt, houd ik ook van ouderwetse poezie. Vormelijke experimenten willen wel eens een gebrek aan inhoud verbergen, weet u.

Vormelijke,
Experimenten willen -
wel eens
een gebrek aan inhoud
Verbergen weet

U.

Zo heeft Charles Ducal een aantal bundels geschreven (o.a. 'Moedertaal' en 'De hertog en ik') met daarin pretentieloos traditioneel ogende gedichten. Let wel, 'ogende'. Omdat het op gedichtendag traditie is om er eentje te posten, eentje voor de jonge vaders.
VADER

Nacht. De hoeve gesloten.
Waakhonden hielden het erf in bedwang.
In de stal werd een ketting verschoven,
een kras op de stilte. Ik luisterde bang.

Alles scheen in zichzelf te geloven,
de kamer kwam los uit het grove verband.
De nacht bewoog. Ik kon het niet horen.
Vermoedens hielden de ruiten zwart.

Toen stak een stem het donker over,
vrolijk geblaf beet de stilte kapot.
Ik zag, de ogen gesloten:
Hij waterde, wijdbeens, standbeeld van God.

(c) Charles Ducal


Of voor de hondenliefhebbers, het tweede van dit lijstje.


1 Comments:

At 6:53 p.m., Anonymous Anoniem said...

dan moet ge jean-pierre rawie eens proberen. die gaat vol voor het sonnet. wel wat anders dan dichterlijke vrijheid.

 

Een reactie posten

<< Home