Sponzen Ridder

dit is steeds meer een blog, dan wel een homepage

woensdag, februari 06, 2008

Elite

Studenten aan de universiteit, dat zou een intellectuele elite moeten zijn. Niet in de arrogante betekenis die mevrouw De Croo daaraan geeft
'Er is een andere sociale klasse bijgekomen (...) Nu zijn er aan de balie van Oudenaarde zelfs advocaten van wie de vader beenhouwer is. Niks tegen beenhouwers maar enfin... Af en toe tonen ze toch dat ze geen manieren hebben'.

Wel in de betekenis van: verstandig, breeddenkend, met een open geest, zelfstandig.

Een week of twee geleden schreef Rik Torfs een fijne column - smaken verschillen - waarin hij mijmert over de 'nieuwe' manier van kennen ("kennen = kunnen vinden"), door een anekdote te beschrijven op fictief examen. De anekdote zelf komt uit een examen van een andere prof, koffiekamergewijze.

Dat verplaatsen van anekdotes is een goed idee, zeker als het om studenten gaat.

Vandaag reageert de preses van Katechetica in een lezersbrief/opiniestukje waarna ik mij helemaal beteuterd voel. Geen goeie polemiek, geen kritisch taalgebruik. Het lijkt wel alsof de preses de bewuste column niet gelezen heeft.
Na een lange inleiding - vol details over de échte studente - komt hij terzake met de volgende vraag:
Nu stel ik u de vraag, beste lezer, waar de integriteit van studenten op onze universiteit naartoe is.

Soms knap ik af op taalgebruik. Dat zou niet mogen, gezien de fouten die ik zelf maak, maar het is niet anders. Zijn argumentatie gaat verder in vraagvorm [klik].

Nadien sluit hij af met een eenvoudige alles-wat-ge-zegt-dat-zijt-ge-zelf.
Wat het allemaal een nog wrangere nasmaak geeft, is dat het net professor Torfs is die tot de professoren hoort met het laagste aantal gedoceerde lessen binnen onze universiteit. Terwijl de hoofdtaak van een professor, zo menen wij toch, nog steeds bestaat uit onderwijs en onderzoek.

Zonder dat daarom echt te staven. Jammer.

noot: 1 2 3 4 5 6 ...

Update: blijkbaar zaten ze ook bij Phara gisteren; de preses doet het als moderne student mondeling een stuk beter dan schriftelijk. Geheel in lijn met het punt van Torfs, maar dit terzijde.


7 Comments:

At 2:34 p.m., Blogger Thomas said...

Interessante discussie.
Ik weet niet of u gisterenavond Phara gezien heeft. Want daar is het debat verdergezet tussen de bewuste preses en Rik/Henri Torfs.
Ik vind dat hij zijn boekje te buiten is gegaan. Al was zijn redenering wel gegrond. Na de examens had deze column minder schade aangericht dan tijdens.
Wat die aantal uren les van mijnheer Torfs betreft. Dit getuigt van teveel hoogmoed bij de preses. En bevestigt zelfs het punt van mijnheer Torfs ("het gebrek aan zelfkritiek bij studenten").

PS: Phara kan u herbekijken op de site van de vrt op hun filmstrip bij andere programma's.

 
At 3:10 p.m., Blogger Sponzen ridder said...

Dat het beter zou zijn na-de-examens was toch ook mijn idee.

Ik voelde mijn natuurlijk aangesproken omdat ik ook wel eens goesting heb om liefdevol over mijn studenten te schrijven - maar dat had je wel door.

 
At 4:24 p.m., Anonymous Anoniem said...

Vond je niet dat bij Phara Rik Torfs heel kleinzerig gereageerd heeft ? Hij kreeg dan ook op zijn bakkes van de student. Ootmoedig zijn fout (op zijn minst qua timing) toegeven, had hem gesierd.

 
At 5:41 p.m., Blogger Thomas said...

Hij was inderdaad zeer lichtgeraakt, al had dit vooral te maken met de laatste paragraaf. Hier had de preses heel wat respectvoller kunnen zijn.

@Sponzenridder
Nu dat de examens gedaan zijn kan u zich volledig laten gaan!

 
At 6:31 p.m., Anonymous Anoniem said...

Wat mevrouw DeCroo betreft als ze zoiets had gezegd over allochtonen had het centrum voor gelijkheid van kansen enzo er al lang opgezeten, waar zitten die nu ?

 
At 1:43 a.m., Anonymous Anoniem said...

Tijdens het kijken naar de aflevering van phara schoot me opeens iets te binnen:
http://sponzenridder.blogspot.com/2007/06/tip-van-de-dag.html
Toen ik dit destijds las heb ik eens goed gelachen en ben toen verder gaan leren voor het volgende examen 2 dagen erna ;-)

 
At 8:14 p.m., Anonymous Anoniem said...

Ik vind dat professor torfs in geen enkel opzicht in fout is gegaan. Uiteindelijk, hoeveel studenten theologie zijn er? En hoeveel lezen er daar de standaard? En hoeveel herkennen er de besschrijving. Had de praeses er niet zo opgesprongen zou het meisje niet eens herkent zijn waarschijnlijk.

 

Een reactie posten

<< Home