Sponzen Ridder

dit is steeds meer een blog, dan wel een homepage

maandag, augustus 06, 2007

Beleggingsadvies

Tijd voor beleggingsadvies! Ik verbaas me er nogal eens over hoe mensen in de Nopri nauwkeurig prijzen zitten te vergelijken, maar anderzijds mij vermoeid aankijken als ik enthousiast procenten bereken. (helaas kan ik ze enkel berekenen, want mijn spaarpot is niet gigantisch)

Nochtans zijn de vuistregels onveranderlijk, én eenvoudig:
  • vertrouw nooit blindelings het advies van uw bankier, maar dat wist u al
  • koop nooit een product dat je niet begrijpt.

En toen zag ik deze reclame van Fortis (wel) een classroomvoorbeeld: start met 8% op 4 maanden op de helft van je geld. Astemblieft!

Nu is er al zoveel gesakkerd op banken dat je deze reclame zéker niet misleidend mag beschouwen, ze doen erg veel moeite om de belegging uit te leggen. Maar toch.

Nader onderzoek leert dat je inderdaad per belegde €1000 na 4 maanden €513,33 uitgekeerd krijgt (513,33 = 500 + 500* 8% * 4/12). De resterende 500 euri wordt belegd in een korf van 20 aandelen waarop nog wat regels gelden. Vreemd.

Voor wie het tot hier heeft uitgehouden: ze bedoelen het bij Fortis ongetwijfeld goed, maar als men het zo ingewikkeld moet maken om aantrekkelijk te zijn, dan is er toch wel wat str*nt aan de knikker.

Om te beginnen is 8% op vier maanden NIET gelijk aan 8%*4/12. De aangeboden €13,33 komt overeen met een rente van 8,22%.
Daarbij betaal je bij instap 1,25% kost, zodat je €506,25 betaalt en €513,33 terugkrijgt. Je verdient dus €7,08, wat op jaarbasis een rente betekent van 4,25%. En dat is maar de helft van de beloofde 8% en zo ongeveer de langetermijnrente van vandaag. Met een beetje zoeken krijg je dat op een spaarboekje.


3 Comments:

At 6:01 p.m., Blogger Unknown said...

Ik heb een andere berekening:

U start op €500,
na 4 maanden is dat: €513.33
na 8 maanden is dat: €527.02
na 12 maanden is dat: €541.07

Op 1 jaar wint u dus €41.07 of 8.22%.

Maar u moet nog 1.25% instapkost betalen, of €6.25 op €500. Instapkost moet toch maar 1 keer betaald worden, zou toch logisch zijn? Ik ken er niets van hoor.

Alleszins, dan blijft er nog €34.82 over, en dat betekent 6.96%.

 
At 8:25 p.m., Blogger Frederik Gheysels said...

Toevallig afgelopen weekend die affiche gezien, en ik moest m'n wenkbrauwen toch ook wel eens fronsen toen ik de kleine letterkes las.

 
At 9:57 p.m., Blogger Sponzen ridder said...

@tim: de 8% loopt maar over 4 maanden ; die kleine letters toch!

Het is verkoopstrucke om die andere €500 gedurende 8 jaar te kunnen beleggen.

 

Een reactie posten

<< Home