Sponzen Ridder

dit is steeds meer een blog, dan wel een homepage

zondag, juli 22, 2007

Leterme

[update: de RTBF journalist in kwestie, een erg schalkse en kapoenachtige Christophe Deborsu, is blijkbaar erg geschrokken van de reacties op zijn reportage; voor hem was het geen bewuste 'operatie beschadiging' en dat is wel geloofwaardig]

Sommige lezers zullen nu bezorgd fronsen, maar mijn rechtvaardigheidsgevoel wordt getriggerd wanneer ik de wat goedkope manier zie waarmee de (Waalse?) media Leterme in discrediet proberen te brengen.

Het is nochtans eenvoudig:
  • de Belg heeft voor Rooms-blauw gestemd; het was ook niet mijn keuze, maar dat is nu net democratie; Live with it.
  • een premier hoeft de Brabançonne niet te kennen; of hoeft niet graag te zingen; maar het mag wel
  • telefoneren tijdens het Te Deum is vooral onbeleefd;
  • noem anderzijds de laatste beleefde Belgische premier;
  • ik zou, in de huidige omstandigheden, Didier Reynders logischer vinden als premier;
  • Paars-groen is nog altijd een zeer mogelijke regeringscompositie
"De Walen" zijn de laatste tijd actief bezig met iets wat de Vlamingen tussen 1940 en 1970 hebben gedaan: zichzelf beklagen omdat ze zich onrechtmatig overheerst voelen in dit landje. In Vlaanderen heeft dat geleid tot een sterk verlangen naar staatshervorming - het is ironisch dat men net dat in het Zuiden aangrijpt voor het eigen minderwaardigheidscomplex. Helaas heeft dat in Vlaanderen ook geleid tot de opkomst van een populistisch extreem rechtse golf. Dat is iets wat men bij de PS - ik ga er voor de eenvoud van uit dat zij op dit moment denken dat een uitgesproken wij-zij denken in hun voordeel speelt - niet beseft. Ze hopen op korte termijn er stemmen mee te recupereren; "alleen wij kunnen jullie beschermen tegen die stoute Vlamingen". Maar de eerste de beste intelligente extreem rechtse kwiet pikt bij de volgende verkiezingen zonder inspanning 7-8% van de Waalse stemmen in.

Alleen is er ginder nog niemand van dat slag opgestaan.

Ach, misschien overdrijf ik wel een beetje.


4 Comments:

At 9:43 p.m., Anonymous Anoniem said...

ik denk dat er hier iemand op cd&v gestemd heeft afgelopen verkiezingen ;-)

ik dacht trouwens dat het weeral een grap was van RTBF, je weet wel, na die "vlaanderen onafhankelijk"

 
At 10:56 p.m., Blogger Sponzen ridder said...

Bijna goed. Ik heb echter de onweerstaanbare drang om te stemmen op kleine partijen...

 
At 11:51 a.m., Anonymous Anoniem said...

ah zo :-) ja, ik ben ook voor de underdog...
"kleine partijen", daaronder versta ik groen! en lijst dedecker en aangezien jij niet van ego-trippers houdt (lees laatste post), denk ik dat je voor groen! gestemd heb
op zich is dat geen slechte partij, maar hun laatste standpunt is zo eerder van: "wij lossen de global warming wel even op" zo komt het erop neer.
mensen zijn bang voor het tenondergaan van onze natuur en ons milieu, dus groen haalt meer stemmen deze verkiezing...
juist zoals enkele jaren geleden racisme een erg hot topic was in de media, en dus ook het VB meer stemmen kreeg toen...

dit zegt misschien meer over de media dan over de standpunten van de partijen :-)

 
At 11:21 p.m., Blogger Sed said...

hmmm bijna goed, ik ga er dus vanuit dat ingenieurs praktisch nooit op groen stemmen, de lijst de decker zou nooit zo klein zijn ingeschat moest je er zelf op stemmen en pvda en cpa lijken mij toch te links en te klein om op te stemmen, spirit is zo goed als onbestaande, blijft dus nog over de NVA...

 

Een reactie posten

<< Home