Sponzen Ridder

dit is steeds meer een blog, dan wel een homepage

zaterdag, maart 04, 2006

Brood & Vrienten

Aan het einde van een lange winter kom ik ze plots weer in grote getale tegen: mensen in een dipje. En wat blijkt, dit jaar hoor ik het tussen de regels telkens weer, in een dip ken je je vrienden.

Herman Brood en Henny Vrienten wisten dat natuurlijk al langer, en als student was het ons ook opgevallen.
Wie in goede doen is, energie uitstraalt, werkt als een magneet op mensen.
Wie het wat minder heeft - en net die mensen kan gebruiken - kan zijn chocolade in relatieve eenzaamheid verslinden. Sukses versterkt zichzelf.

Later blijkt die regel zeker gelden; op de beurs, in de showbiz, bij worstelende wetenschappelijk onderzoekers (eindelijk de doorbraak!), bij programmeurs en mensen die gewoon in de verkoop staan. Waag het vooral niet een langere periode down te gaan. Iedereen staat graag in het licht van een ander, maar vergeet in het enthousiasme de mensen in de hoek.

Ik kan daar niet goed tegen.

Nu beschouw ik mezelf - vooral sinds onze minder goeie slaper thuis - de laatste tijd niet als de attentste der vrienden, maar ik tracht toch mijn gevoeligheid in die regio te onderhouden. Wijs me gerust terecht als ik het vergeet.