Sponzen Ridder

dit is steeds meer een blog, dan wel een homepage

maandag, december 15, 2014

Foti

Het plan was: voor het einde van het jaar nog eens wat foto's laten afmaken.

Toen crashte de computer met alle foto's erop.

Gelukkig was er een backup, en daar nog een, en daar misschien nog een en daar... en toch bleken de foto's van de geboorte van M. onvindbaar?!

Dus werd het plan: al die backups eens opkuisen. Simpel toch?

Op zulk moment blijkt dat PC hardware eigenlijk niet zo goed schaalt. Want wat doe je als je méér fotobestanden hebt dan op één schijf kunnen: dan moet je in stukken werken. Maar hoe doe je dat zonder er te verliezen?

En wat doe je als de teller van je fototoestel wel eens is rondgeweest en er verschillende foto's met dezelfde naam, dezelfde foto's met verschillende naam én dezelfde foto's met verschillende naam/size op die schijven staan?

Hoe krijg je dat allemaal ordentelijk en veilig doorheen je netwerk geduwd?
En waarom vindt windows het nodig om je computer te rebooten voor een update, wanneer je hem een nacht wilt laten kopiëren?

Enfin: het is half december en de teller staat op 32223 (van een 200000tal bestanden), over een periode van 12 jaar.

Ik maak veel te weinig foti.

Noot: hoe krijgt een mens dat geselecteerd?


2 Comments:

At 11:31 a.m., Anonymous Anoniem said...

Ik gebruik Git-annex om mijn data onder controle te houden. Dat werkt voor mij perfect (en voor de backups, en voor synchronisatie tussen desktop en laptop met SSD die uiteraard te klein is voor alle data).

Ik gebruik het enkel onder Linux (en Android), maar het zou ook moeten werken onder Windows.

 
At 2:46 p.m., Blogger Unknown said...

Bij mij wordt alles sowieso in mappen gezet per jaar/maand/dag. Ik maak nooit meer dan 9999 foto's per dag dus dat tellertje is niet zo belangrijk meer. Lightroom past die instellingen automatisch toe dus ik hoef me nergens druk over te maken. (je kan zelfs de filename laten hernoemen moest je dat willen)

 

Een reactie posten

<< Home