Sponzen Ridder

dit is steeds meer een blog, dan wel een homepage

vrijdag, januari 22, 2010

Feesboek (bis)

Een tijdje geleden oreerde het blaagje-multimiljonair Mark Zuckerberg dat privacy een begrip is uit de vorige eeuw (vrije interpretatie nvSR).
'Mensen zijn het gewend geraakt om niet alleen meer informatie in verschillende vormen te delen, maar ook openlijker en met meer mensen. Die sociale norm is iets wat is geƫvolueerd met de tijd'
Heel even heb ik gedacht dat hij gelijk had, dat in deze tijden van technologie het begrip "privacy" eigenlijk niet meer bestaat. Zie ook het aantal camera's die mij registreren van mijn weg thuis, via het station, naar het werk.

Maar dat is onzin. Wat facebook gedaan heeft, is van privacy een product gemaakt, wat zeg ik: een grondstof. Een product zouden ze namelijk moeten kopen, grondstoffen kan je roven in je kolonies. De grondstof privacy delven ze gewoon op uit de harde schijven van hun computers. Vervolgens verdienen ze er goed geld mee.

Zo was ik net aan het experimenteren met hoe je een facebook group opricht en nadat ik per abuis een keer te veel 'ok' klikte, kregen vermoedelijk een aantal mensen zonder mijn toestemming een bericht.

OK, sommige dingen zijn onschuldig (gelukkige verjaardag, Lotte!), maar zomaar te grabbel gooien wie homo is en wie hetero, wie het met wie aanlegt, welke je duistere kantjes zijn, ... zonder enige vorm van controle? Pfft.

Geef mij dan maar het strand van Bredene.

[update: en dit is de laatste keer dat ik zal afgeven op facebook; je moet er dus geen groep voor oprichten, of tegen]


2 Comments:

At 10:16 p.m., Blogger Martine said...

Misschien een groep voor of tegen het strand van Bredene?

 
At 8:25 p.m., Anonymous Anoniem said...

Facebook is voor mietjes die tijd te veel hebben ! Als ik nu facebook had kon ik op mijn prikbord (of hoe heet dat ding )schrijven : "Pieter is dynamica aan het studeren ..."
En dan maar wachten tot iemand het leest , ondertussen ben ik vermoedelijk al een uur kwijt aan klikken en het lezen van domme reacties. Wat als niemand reageert , ben ik wel nog populair , moet ik misschien een foto posten van mijn bureau , mijn liefdestatus veranderen om toch maar te hopen dat mijn virtuele vrienden mij niet vergeten zijn ..
Netto resultaat van al die moeite : Nul

 

Een reactie posten

<< Home