Sponzen Ridder

dit is steeds meer een blog, dan wel een homepage

zondag, maart 29, 2009

50mm

Alle grote merken verkopen een schandelijk goedkope 50mm lens met laag f-getal (niet zo laag als de professionele variante, maar toch). Vermoedelijk om de amateurliefhebber goesting te doen krijgen naar meer?
'lokes
Zo kan je bij kunst-licht toch nog (relatief scherpe) foto's trekken zonder flits. Iets wat - zonder full-frame - quasi onmogelijk is met een gewone lens.
Skyline
Enige nadeel: weinig scherptediepte, zodat je ofwel heel goed moet nadenken, ofwel maar één objectje scherp krijgt. En de 50mm heeft een kleine kijkhoek op een gewone digitale SLR.

Groot voordeel: je moet nadenken. Ook dat vaste brandpunt zorgt ervoor dat je jezelf moet verplaatsen om goed te kadreren, i.p.v. aan de lens te draaien. Of photoshop gebruiken.


3 Comments:

At 3:23 p.m., Anonymous Karel said...

Ik ben een enorme fan aan het worden van vaste brandpuntsafstanden.

Ik ben inderdaad met de spotgoedkope 50mm f/1.8 begonnen, en ondertussen is daar een 30mm en een 85mm bijgekomen.

Eerlijk gezegd werk ik niet vaak en graag meer met mijn superzoomspul (18-200). De vaste brandpuntsafstand dwingt je inderdaad tot nadenken en goed kadreren, maar dat nadenken is goed. Zeer goed.

 
At 4:01 p.m., Blogger Sponzen ridder said...

Is die 85 niet te veel vis-nog-vlees?

30mm lijkt me wel yummie voor binnenhuis (als die babies dan nog wilden blijven stilzitten ?%$@&!)

 
At 4:21 p.m., Anonymous Karel said...

Bwa, een beetje wel. Het is inderdaad maar iets meer dan een 50mm, en toch geen echte telelens, maar toch, ik vind het een leuk ding om mee te spelen. Vooral dan om vanop afstand closeups te nemen van mensen...

 

Een reactie posten

<< Home