Ellentric
Geleerd via TED: 4% van het vermogen van de (Amerikaanse) auto's is equivalent met het volledige elektriciteitsgrid.
Dat betekent dat als we allemaal met elektrische auto's zouden rondrijden die we thuis/op het werk opladen, we 25 keer meer elektriciteitscentrales nodig hebben. Ware het niet dat die auto's natuurlijk 90% van de tijd stilstaan, zodat een factor 2-3 zou volstaan. Maar toch, 5 a 10 extra kerncentrales, dat zie ik nog niet gebeuren?
[update: er zijn blijkbaar studies die het tegendeel beweren]
4 Comments:
Amerikanen rijden natuurlijk met veel te zware bakken, bovendien zijn verbrandingsmotoren bijzonder onefficient. Batterij-voertuigen hebben het voordeel dat ze geparkeerd staan op het moment dat groene energie productie piekt. Ze zijn trauwens altijd daar waar de verbruiker is.
Punt is, we hebben alternatieve voor olie nodig. Het enige distributienet voor energie dat we hebben is elektrisch. Voor H^2 infrastruur hebben we geld nog tijd. En ondertussen gaan we 20% van de electriciteit groen opwekken, daarvoor moeten we wel een grootte buffer voorzien. Het ene probleem leverd oplossingen voor het andere. Prachig toch, als de oplossing zo duidelijk is.
Google is bezig met plugin-in auto's te testen in hun RegareIT-project. Weet niet of je het al gezien hebt, maar 't is wel de moeite om te bekijken:
http://rechargeit.blogspot.com/2008/09/vehicle-to-grid-v2g-overview.html
Een citaat:
A PNNL study shows that even if plug-in vehicles comprised three-quarters of the American passenger car fleet, the existing grid has sufficient power generation capabilities to handle the charging needs of these vehicles if they are charged during off-peak hours -- all without requiring any new power plants.
Wat niet weg neemt dat de uiteindelijke overschakeling een fameuze uitdaging is...
Kende ik nog niet. Wel het idee om auto's als buffer te gebruiken voor de energievoorziening -> zo spaar je capaciteit in elektriciteitsproductie uit.
In Amerika is er blijkbaar een consensus dat hernieuwbare energie enkel voor 'passenger cars' is, en niet voor vrachtverkeer. Vermoedelijk omdat zij het vooral zien als een middel om onafhankelijk te worden van het Midden-oosten, eerder dan iets groens. En dat zou volstaan.
In waterstof geloof ook ik maar half; je moet het produceen en vervoeren, en dat is niet simpel.
Ik heb ooit een lijste van knappe knop Dr. Ulrich Eichhorn vertaald (toen van VW, nu bij Bentley) - en die zag het zo:
* HYBRIDES: slaagkans 2/10 Hybrides zijn doeltreffend in stadsverkeer met veel stops en nog meer go’s. Eens buiten de stad keert het tij door het hoge gewicht dat ze aan batterijen en technologie meezeulen. Een tijdelijke oplossing dus, maar zeker geen blijver.
* WATERSTOF: slaagkans 0/10 De productie van waterstof vergt zoveel energie dat de nuluitstoot van de wagens irrelevant wordt. Daarenboven is er nog geen distributienet. Mocht waterstof als bijproduct van nucleaire energie geproduceerd worden, dan quoteer ik de slaagkans op 3/10.
* BENZINE: slaagkans 2/10 Feit: elke verbrande liter benzine genereert tweeënhalf kilo CO2. Constructeurs werken continu aan zuinigere wagens, maar zien hun werk gedwarsboomd door almaar strictere normen en dus meer gewicht.
* DIESEL: slaagkans 3/10 Een marginaal hogere slaagkans omdat dieselmotoren inherent zuiniger zijn dan hun benzine-alternatief.
* BIO-ETHANOL: slaagkans 2/10 (2de generatie: 9/10) Een technologie met veel potentieel. Hoewel de Europese productie van bio-ethanol nog in haar kinderschoenen staat, zal ze snel opgevoerd worden om 5000 in plaats van 600 liter per hectare te produceren. In 2011 zou dit nieuwe proces operatief moeten zijn en - nog interessanter - via bestaande distributiekanalen verdeeld kunnen worden. Andere voordelen zijn het behoud van de huidige motorentechnologie en het feit dat brandstoffen op maat gemaakt kunnen worden, zonder de onzuiverheden van fossiele energiebronnen.
* ELEKTRISCHE WAGENS: slaagkans 1/10 (potentieel: 9/10) Zelfde probleem als bij waterstof: de manier waarop de elektiriciteit geproduceerd wordt. De huidige batterijtechnologie is ook zwaar en te beperkt in autonomie. Wordt de elektriciteit exclusief uit vernieuwbare bronnen geproduceerd, dan kan dit dé oplossing voor de toekomst worden. Tenminste voor stadsverkeer, niet voor lange afstanden.
Een reactie posten
<< Home