Sponzen Ridder

dit is steeds meer een blog, dan wel een homepage

vrijdag, mei 16, 2008

Creationisme

Sterk. Vandaag las ik in de krant dat de Kerk het creationisme afwijst. Niet met zoveel woorden, maar tussen de regels. DS schrijft:
"Behalve engelen erkent het Vaticaan nu ook het mogelijke bestaan van buitenaardse wezens. 'Zoals er een veelheid van levende schepselen op aarde is, zo kunnen er ook andere intelligente wezens door God zijn gecreƫerd.'
[...]
'Volgens wetenschappers is het heelal samengesteld uit honderd miljard melkwegstelsels met elk honderd miljard sterren. Vele daarvan kunnen planeten hebben. Hoe kun je uitsluiten dat ook daar leven is ontwikkeld?'"
Deze stelling staat immers haaks op een letterlijke interpretatie van de Bijbel, die in het boek Genesis dat het universum gebouwd is rond de aarde. Met daarop de mens.
"1 In den beginne schiep God den hemel en de aarde.

2 De aarde nu was woest en ledig, en duisternis was op den afgrond; en de Geest Gods zweefde op de wateren.

3 En God zeide: Daar zij licht! en daar werd licht."
Zelfs de meest koppige idioot die (ik kan het mij eigenlijk niet inbeelden) gelooft dat je die Bijbelse teksten letterlijk moet interpreteren, zal moeten toegeven dat de mogelijkheid op buitenaards leven impliceert dat die teksten niet volledig zijn. Het lijkt onbelangrijk, maar het is heel fundamenteel.

Het verstand komt met de jaren. Doe er nog een paar duizend bij en ze zijn helemaal bij.


1 Comments:

At 11:35 a.m., Anonymous Anoniem said...

Toch geestig hoe de gelovigen hun theologie blijven bijsturen.

Ik vraag mij toch af wanneer de mensen eens gaan afstappen van het dogmatisch denken.

Een meer kritische, liberale kijk op het leven met een universele seculiere moraal zou de maatschappij en de welvaart enkel ten goede komen

dat is allesinds wat ik er van denk.

 

Een reactie posten

<< Home