Sponzen Ridder

dit is steeds meer een blog, dan wel een homepage

woensdag, oktober 31, 2007

Bloot

In de meeste talen bestaan er twee woorden voor. Naked of nude, naakt of bloot.

Ik verkies bloot. En daarmee bedoel ik niet de term, maar het esthetische concept; in films, op foto's, in teksten. Niet het opgepoetste, het opgepompte, maar het eerlijke, het vel. Ik dacht altijd dat niet al te veel mensen het met mij eens zijn; bloot is namelijk zelden mooi. De mens is au fond een (zoog)dier, en daar wensen we niet aan herinnerd te worden. Het is een van de taken van de kunst om de afstand tussen ons en het dier te vergroten.

Kerels als Spencer Tunick, met zijn kudde-foto's, verkleinen die marge echter keer op keer. De bescheidenheid van dat oogpunt spreekt mij wel aan.

Vandaag las ik in de krant dat ik dan toch niet de enige ben. Bart Moeyaert heeft met fotografe Elisabeth Broeckaert een boek gemaakt met verzamelde gedichten erin, getiteld "Vlees is het mooiste". En als die mensen dat zeggen, dan moet het wel waar zijn.

In dezelfde lijn bulkt het internet van links naar een Cosmopolitan inititatief met de optimistische titel "De dag van het decolleté". En laat nu net dat het favoriete plaatsje zijn van onze Momis op het lichaam van elke vrouw op wiens arm hij zich kan wringen. U bent gewaarschuwd.

noot: wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat de meeste mannen eerder vallen op het plaatsje drie vingers boven de decolleté, in tegenstelling tot wat vrouwen denken. Maar dit geheel terzijde.


4 Comments:

At 4:34 p.m., Anonymous Anoniem said...

Beste Ridder,

Waar in de decollet� moet ik met welke vingers beginnen te meten om dat plaatsje te vinden?

Volgens mijn man, een kenner terzake, kom je afhankelijk van de cup maat, op de meest onmogelijke plaatsen uit. Maar dit ook geheel terzijde.

 
At 9:01 p.m., Blogger Sponzen ridder said...

Goeie vraag. Ik had het bij mezelf snel even gemeten (niet echt representatief).
Hier bedoelde ik (klik voor prentje). Het zal vast wel weer een van die Britse "wetenschappelijke" onderzoeken zijn :-)

De man van Chapelure Chantal, dat moet wel de Maizena man zijn!

 
At 5:45 p.m., Anonymous Anoniem said...

Ons werd er in het middelbaar door de Jezuïeten (allez, hun opvolgers dan toch) ingepompt dat bloot "vulgair" en alledaags is.
Naakt daarentegen is de artistieke vorm van onbedektheiden daar is niets mis mee (mocht ook niet mee gegniffeld worden tijdens de lessen esthetica ).

 
At 8:51 p.m., Anonymous Anoniem said...

@Goya
... en daarom zag ik vroeger in het bureau van de prefect nooit die blote jezuiet die eens graag aan mijn naakte joske zat?

 

Een reactie posten

<< Home