Sponzen Ridder

dit is steeds meer een blog, dan wel een homepage

zondag, juli 09, 2017

Happy to pay taxes

Niets is moeilijker dan administratieve vereenvoudiging.

Ik denk dat ik tot een jaar of twee geleden mijn belastingsbrief kon invullen, en wist: ik ben niets vergeten. Alles staat juist.

Tot een jaar of vijf geleden was ik in staat om mijn onkosten in te dienen én een eigen tool te onderhouden om alle berekeningen en optimalisaties uit te voeren.

Een lening *in principe* voor 2005 gesloten, seriously?

Vandaag geraak ik niet verder meer dan het updaten van de aangifte van het vorige jaar.

Iedereen weet dat het een groot probleem is, en er hebben honderden, misschien wel duizenden, mensen een job aan het begeleiden van andere mensen bij dit soort van administratie.

Waarom doet men daar niks aan?  Simpel: Darwinisme. Er hebben honderden, misschien wel duizenden, mensen een job aan het begeleiden van andere mensen bij dit soort administratie.  Waarom zouden hun bazen een systeem steunen waardoor ze van minder mensen baas worden, of minder omzet draaien i.p.v. van méér?

In een creationistische wereld, waar de Heer op de 8ste dag het IJverige Wezen (m/v) heeft geschapen, zou een minder wrede God zijn administratieve schepping tot het strikt noodzakelijke hebben beperkt.

Maar in het goddeloze ondermaanse wilt een administratie haar reikwijdte steeds verder uitbreiden. Bovendien, waarom zou een parlement minder wetten/regelgeving stemmen in plaats van meer?

We vragen uiteindelijk toch ook niet aan, bijvoorbeeld, politici om zélf hun loon te begrenzen? Hoe naïef/stom zou dat zijn, hahaha!

Oei, wacht.


1 Comments:

At 11:58 a.m., Blogger Goofball said...

Ik kan me zo ongelooflijk opjagen in de complexiteit van die belastingsbrief. 'k beschouw me niet echt als de minst verstandigste persoon en ik krijg er kop noch staart aan. We hebben een nieuwe lening en 'k heb daar dus weer een groot deel van mijn weekend moeten aan besteden om de 55 pagina's uitleg over vak IX te lezen om uit te pluizen wat ik moet doen....waarna ik er echt nog niet zeker van was en bij mijn bank om bevestiging gegaan ben ('k was juist blijkbaar).

Maar of ik nu alles echt juist ingevuld heb? 'k durf het echt niet garanderen.


Waarom mogen we niet gewoon onze fiches invullen zoals we ze van bank krijgen? En dat hun algoritmes of al die raadgevende mensen het dan zelf juist vertalen? Da's betere besteding van ons belastingsgeld.
want we betalen nu dus belastingen om mensen te betalen die ons uitleggen hoe we onze belastingsbrief om belastingen te betalen moeten invullen. AAAARGGGH

 

Een reactie posten

<< Home