Sponzen Ridder

dit is steeds meer een blog, dan wel een homepage

zondag, december 11, 2011

Gelijk in de Flair


Tegenwoordig kan je nog al eens presentaties van congressen op het internet bekijken. Vaak zijn dat zeer goeie sprekers, opvallende figuren of mensen met een interessante boodschap.

Ik was op het Wijde Web naar wat dingen van het congres van de Stichting Marketing aan het gluren (jammer dat je geen slides te zien krijgt), en dan kan je natuurlijk niet aan de presentatie van Jef Colruyt voorbij.

Ik laat u zelf beslissen in welk vakje zijn talk thuishoort, eloquent/opvallend/interessant, maar het viel me op dat hij enkele keren iets over "enneagrammen" zei.

Dat blijkt een soort persoonlijkheidsclassificeringssysteem te zijn waarmee je de wereld kan opdelen in negen archetypen. Een mens van mijn persoonlijkheidstype kan natuurlijk niet weerstaan aan het onmiddellijk invullen van het begeleidende testje [snel! klik! hier! al zullen er ook wel andere te vinden zijn]. Het staat kniediep in de New Age, maar in de juiste context geplaatst kan dat geen kwaad. Horoscoperig is het niet, de types hebben niet veel overlap en ze combineren ook nog eens goeie en slechte eigenschappen.

In de vorm van een negen (en iets van een vijf), zo blijkt het spons rond deze billen te spannen. Meer buikmens dan ik losweg zou toegeven. En verbazingwekkend spot-on, toch wel.

Al vraag ik me af of ik niet depressief moet worden van het feit dat een eenvoudig computertestje zo efficiënt mijn karaktertrekken kan achterhalen. Want ik had mezelf allicht toch wat unieker ingeschat dan simpelweg één-van-negen...

[update: met deze test krijg ik een spinneweb waarin de negen verliest van de vijf; die laatste klopt beter met het blog-gedoe]


3 Comments:

At 10:47 p.m., Anonymous m said...

hmm... 2 of 3 ikke (helper of presteerder). Helper kan ik volgen - presteerder minder :-)

mc

 
At 10:52 p.m., Blogger Sponzen ridder said...

Dat van die drie zie ik toch ook niet in u (behalve dan zinnetjes als "Drieën zijn sociaal competent, vaak extravert en soms charismatisch.")

Boerenbedrog!

Die twee ligt wel in de lijn van de pretpapa.

 
At 9:09 p.m., Blogger jokemijn said...

mijn mam beweert al mijn hele leven dat ik een 4 ben. Ik doe de test niet om haar niet teleur te stellen.

 

Een reactie posten

<< Home